Content er uit laten zien als content. Dat is wat contentdesigners doen. En dat is een vak apart.

Contentdesign Volgens LVB

Merken zijn vandaag de dag zichtbaar op ontzettend veel plekken. In advertising. Op de corporate site. In brieven. Maar vooral ook in content. In video’s. In blogs. Op contentsites. In magazines. Hoe maak je het merk dan goed zichtbaar in die content? Op zo’n manier dat de doelgroep direct de content koppelt aan jouw merk, zonder dat een branding of advertising-gevoel krijgen.

Het antwoord op al die vragen? Contentdesign.

Contentdesign is op dit moment de zwakke plek bij veel grote merken. Het zorgvuldig samengestelde brandbook blijkt vaak niet toegepast te kunnen worden in contentdesign. Omdat het brandbook gemaakt is vanuit de corporate gedachte en niet vanuit de contentontvanger.

Contentdesign is dan het jasje waardoor de content beter geconsumeerd wordt.

Contentdesign werkt. In content wil je per uiting en per kanaal kijken welk design het beste werkt. Soms hangt dat meer richting corporate design aan, soms iets minder. Iedere keer bepaal je opnieuw je tactiek. Dat het werkt blijkt vooral uit keiharde meetcijfers. Goed contentdesign leidt tot meer impressies, meer clicks en meer relevantie.

Het vak contentdesign
Contentdesign is een echt vak, een specialisme binnen het het hele grote designvakgebied waarvoor je specialisten nodig hebt. LVB pakt contentdesign op twee manieren aan: een praktische én een theoretische wijze. Contentdesign is een ambacht, uitgevoerd door professionals. Goede makers, die de theoretische onderbouwing kunnen omzetten in topdesign.

Wat is contentdesign?
De zichtbaarheid van je merk in content, dat is kort gezegd content design. Een merk heeft een huisstijl en logo. Maar als datzelfde merk content gaat maken, werkt het niet altijd om hetzelfde logo en dezelfde huisstijl te gebruiken. Dan gebruik je bijvoorbeeld elementen daaruit (typografie, kleurstelling, vormen) en maak je afgeleid design. Contentdesign dus. En soms plaats je heel bewust wel het logo in de content, bijvoorbeeld in een eindscherm van een video.

Een koppeling tussen design-elementen en de content. Waarbij je duidelijk het merk terugziet Dat is content design. En dat is een vak op zich.

Doorontwikkeling van content marketing
Contentdesign is, logischerwijze, een doorontwikkeling van content marketing. Bij het ontwikkelen van een contentstrategie gebruik je ook elementen uit de visie, missie en kernbeloftes. Een strategie die bij het merk past én relevant is de voor de doelgroep van het merk. Exact hetzelfde doe je met contentdesign. Daar pak je het brandbook of de huisstijl en dan ga je kijken hoe je stappen kunt zetten richting content
Belangrijk: contentdesign moet in alle content zitten. Herkenbaar en op dezelfde manier. In de awareness content, maar ook in alle uitlegcontent die daarop volgt. Overal en altijd moet het merk met designelementen zichtbaar worden gemaakt. Klanten krijgen met contentdesign een antwoord op die ene vraag: waar zit het merk nou precies?

Het belang van contentdesign
LVB vindt dat vorm niet ondergeschikt moet zijn aan inhoud. Vorm en inhoud zijn even belangrijk. Ontzettend veel contactmomenten met content beginnen bijvoorbeeld in social timelines. Daar moet je meteen met je visual of je videostill je punt maken. Vorm is op dat moment het belangrijkste.

Blijf op de hoogte!

Wilt u op de hoogte blijven van LVB en onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf u dan hier in!

Blog

Contentmarketing doen we voor

logo Philips
Overtuigd?

Spreekt onze visie je aan en wil je afspreken? Bel met Daan Goote (0613341896). Bij ons of bij jullie? Zeg het maar.