Digitale toegankelijkheid

Campagne die zorgt voor meer verkeer naar de website www.ismijnsitetoegankelijk.nl en zorgt voor een groter bewustzijn onder ondernemers dat toegankelijkheid verder gaat dan alleen fysieke toegankelijkheid.

ACHTERGROND

In totaal hebben ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders een beperking. Zij kunnen bijvoorbeeld slecht zien of horen, of hebben moeite om een computermuis bedienen. Ondernemers kunnen omzet mislopen als hun winkel of website voor deze 2,5 miljoen Nederlanders niet toegankelijk is. Bovendien gaat vanaf 2025 de European Accessibility Act (Europese toegankelijkheidswet) formeel in. Dit betekent dat onder anderen geldautomaten, financiële diensten en e-commerce-bedrijven digitaal toegankelijk moeten zijn.

Daarom heeft MKB Toegankelijk samen met Thuiswinkel.org en Accessibility de website www.ismijnsitetoegankelijk.nl ontwikkeld. De primaire focus is het activeren en betrekken van webbouwers, hostingpartijen en softwareleveranciers om het bewustzijn en kennisniveau over digitale toegankelijkheid onder hen te verhogen. Om dit te realiseren is het ook belangrijk om de urgentie via de vraagzijde (de ondernemers) te verbeteren. Hoe meer vraag, hoe meer urgentie op het aanbod (de webbouwers).

VRAAG

Ontwikkel een campagne die zorgt voor meer verkeer naar de website www.ismijnsitetoegankelijk.nl en zorgt voor een groter bewustzijn onder ondernemers dat toegankelijkheid verder gaat dan alleen fysieke toegankelijkheid.

CREATIEF IDEE

In twee korte commercial-achtige video’s maken we het probleem van slechte digitale toegankelijkheid duidelijk . Concreet doen we dat door twee korte en grappige situaties te schetsen voor en met ondernemers – een eigenaar van een modezaak en een CEO à la Steve Jobs – die niet voldoende hebben nagedacht over digitale toegankelijkheid van hun website en hierop worden gewezen door de digi-handyman: de onnavolgbare Duncan Meijering.

In de CTA van de video’s bieden we direct de oplossing: ga naar www.ismijnsitetoegankelijk.nl voor tips en tricks. De video’s zijn verspreid via de (social media) kanalen van MKB, Thuiswinkel en Accessibility.