Mensen van de HSL

Het echte verhaal vertellen. Dus ook als het moeilijk of negatief is. Dat doen de mensen van de HSL, nu al drie seizoenen lang.

ACHTERGROND

Iedereen in Nederland kent de HSL. Niet alleen omdat het een snelle verbinding is. Er is helaas ook nogal wat over vertraging, uitval en problemen. Een deel van dat imago is begrijpelijk. De HSL was in het verleden ook een problematisch project, maar er zit een stijgende lijn in. Naast de achterblijvende prestaties, is er ook een communicatieprobleem. Zowel extern als intern. Bij reizigers, stakeholders, maar ook – en vooral – bij andere NS-collega’s, die niet direct op de HSL werken. Zij horen veel negatieve berichten over de HSL en hebben daardoor ook een negatief beeld van de HSL. Notabene een eigen lijn van NS. Tijd om dat negatieve imago te neutraliseren en om te bouwen naar een positief imago.

VRAAG

Ontwikkel een interne contentcampagne met als belangrijkste doel: laten zien wat er gebeurt aan de HSL, welke stappen er worden genomen, welke uitdagingen er zijn en welke mensen er aan werken.

OPLOSSING

We bedachten het interne videoformat ‘Mensen van de HSL’. Een videoserie waarbij we NS’ers de hoofdrol geven en echte verhalen laten zien (en de waarheid niet schuwen).

We gaan letterlijk, met de camera op de schouder, mee met de mensen van de HSL, horen hun verhalen en zien waar ze tegenaan lopen. Dat doen we al drie seizoen lang. In seizoen 3 geven we ook een camera mee aan twee NS’ers die langs gaan bij collega’s. Resultaat: een real-life videoserie, waarin we vooral alle facetten van de HSL én de mensen van de HSL laten zien. En het allermooiste: het heeft gewerkt. Van een negatief intern imago geeft nu 70% van alle NS’ers aan een positief beeld te hebben gekregen van de HSL en de HSL-collega’s.

  • 1 Brons Award Beste B2E 2019
  • 1 Nominatie Best inter-company engagement 2018
  • 1 Goud Beste inzet Social B2E 2018
  • 1 Nominatie Beste Interne communicatie 2018

RESULTS

70

VAN ALLE NS'ers

hebben een positief imago
over de HSL (imago daarvoor was negatief)

75

VAN ALLE NS'ers

geeft aan meer te
weten over de HSL

80

VAN ALLE NS'ers

hebben Mensen van
de HSL gezien

90

UITKIJKPERCENTAGE

gemiddeld

BEHIND THE SCENES

“Trots op je! We komen steeds een stapje verder.”

NS-medewerkerAmersfoort
KNOCKED
OUT?
Ask us anything about this project

Patrick Severein
Head of Content
p.severein@lvb.nl

MORE WORK

Filter

Vattenfall

Klimaatondernemers

Strategisch contentconcept dat MKB en de Grootzakelijke markt bekend maakt met de missie van Vattenfall voor een fossielvrij leven binnen één generatie en tegelijkertijd de nieuwe merknaam Vattenfall (voorheen Nuon) laadt.

Topicus

@Techgags

The funniest, most recognizable, awkward and awesome #tech and #IT jokes on Instagram.

Boehringer Ingelheim

What the world knows about…

Wat weten Europeanen over zeldzame ziekten?