Schoon, doen we toch gewoon?

Een publiekscampagne om de inwoners van gemeente Den Haag op te roepen om samen met de gemeente, Den Haag schoon te houden.

ACHTERGROND

Gemeentes kunnen het afvalprobleem, dat dankzij het massaal thuis zijn en blijven van Nederlanders alleen maar groter wordt, niet alleen aanpakken. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners en bezoekers. Door samen te werken kunnen ze het straatbeeld veranderen en schoon houden. Maar hoe bereik je nou de inwoner? En maak je hen bewust van het probleem zonder belerend te zijn? Deze vraag hield ook gemeente Den Haag bezig.

VRAAG

Ontwikkel voor de gemeente Den Haag een publiekscampagne, waar de gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners én bezoekers centraal staat. Samen houden we Den Haag schoon, en voorkomen we zwerfafval.

CREATIEF IDEE

De prikkelende campagne: ‘Schoon, doen we toch gewoon?’. Een crossmediaal concept dat bestaat uit diverse contentuitingen en zeer gerichte targeting op de inwoners van de stad. De kern van de campagne: Hagenaars bewustmaken van het afvalprobleem én hen aanzetten tot actie. Omdat het afvalprobleem een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, is het van belang om niet alleen te laten zien wat een gemeente hieraan doet, maar juist wat de inwoners en ondernemers er zélf aan kunnen doen. Voor Den Haag hebben wij dit vertaald naar het video format Afvalaanpakkers met als afdronk: dit doet de stad voor jou, wat doe jij? In Afvalaanpakkers vormen participatie en wederkerigheid de vertrekpunten. Het format is gebouwd rondom de helden die we in dit format betitelen als ‘de afvalaanpakkers’. Zij dragen het format. Met hun aanstekelijke enthousiasme en hart voor het werk dat ze doen, zorgen zij ervoor dat je als kijker trots kan zijn op de helden uit deze video’s. Door gebruik te maken van gerichte social advertising op Facebook en Instagram zijn er vervolgens informatieve en inspirerend artikelen onder de aandacht gebracht bij de doelgroep. Door gedurende de campagne de hashtag #schoondoenwegewoon te laden, hebben we in de laatste fase van de campagne de burgers opgeroepen om hun eigen (offline) actie voor een schoon Den Haag te delen met de inmiddels bekende hashtag. Wat doen zij voor de stad en het afvalprobleem? Dat heeft geleid tot vele leuke reacties en spontane schoonmaakacties van betrokken inwoners.

RESULTS

460

INWONERS

bereikt

2,3

IMPRESSIES

73

VIDEO VIEWS

op YouTube

40

CLICKS
KNOCKED
OUT?
Ask us anything about this project

Elwin Wientjes
Social Media advisor
e.wientjes@lvb.nl
+31 06 19 67 73 01

MORE WORK

Filter

UWV

Wat Werkt Voor Jou

Werkzoekende in Nederland laten zien wat er mogelijk is – en wat UWV voor hen kan betekenen.

Longfonds

Ademtest voor peuters

Een campagne om het belang van een ademtest voor peuters onder de aandacht te brengen.

Vattenfall

Klimaatondernemers

Strategisch contentconcept dat MKB en de Grootzakelijke markt bekend maakt met de missie van Vattenfall voor een fossielvrij leven binnen één generatie en tegelijkertijd de nieuwe merknaam Vattenfall (voorheen Nuon) laadt.