RESULTS

Schoon, doen we toch gewoon?
ACHTERGROND
Gemeentes kunnen het afvalprobleem, dat dankzij het massaal thuis zijn en blijven van Nederlanders alleen maar groter wordt, niet alleen aanpakken. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners en bezoekers. Door samen te werken kunnen ze het straatbeeld veranderen en schoon houden. Maar hoe bereik je nou de inwoner? En maak je hen bewust van het probleem zonder belerend te zijn? Deze vraag hield ook gemeente Den Haag bezig.
VRAAG
Ontwikkel voor de gemeente Den Haag een publiekscampagne, waar de gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners én bezoekers centraal staat. Samen houden we Den Haag schoon, en voorkomen we zwerfafval.
CREATIEF IDEE
De prikkelende campagne: ‘Schoon, doen we toch gewoon?’. Een crossmediaal concept dat bestaat uit diverse contentuitingen en zeer gerichte targeting op de inwoners van de stad. De kern van de campagne: Hagenaars bewustmaken van het afvalprobleem én hen aanzetten tot actie. Omdat het afvalprobleem een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, is het van belang om niet alleen te laten zien wat een gemeente hieraan doet, maar juist wat de inwoners en ondernemers er zélf aan kunnen doen. Voor Den Haag hebben wij dit vertaald naar het video format Afvalaanpakkers met als afdronk: dit doet de stad voor jou, wat doe jij? In Afvalaanpakkers vormen participatie en wederkerigheid de vertrekpunten. Het format is gebouwd rondom de helden die we in dit format betitelen als ‘de afvalaanpakkers’. Zij dragen het format. Met hun aanstekelijke enthousiasme en hart voor het werk dat ze doen, zorgen zij ervoor dat je als kijker trots kan zijn op de helden uit deze video’s. Door gebruik te maken van gerichte social advertising op Facebook en Instagram zijn er vervolgens informatieve en inspirerend artikelen onder de aandacht gebracht bij de doelgroep. Door gedurende de campagne de hashtag #schoondoenwegewoon te laden, hebben we in de laatste fase van de campagne de burgers opgeroepen om hun eigen (offline) actie voor een schoon Den Haag te delen met de inmiddels bekende hashtag. Wat doen zij voor de stad en het afvalprobleem? Dat heeft geleid tot vele leuke reacties en spontane schoonmaakacties van betrokken inwoners.
460
bereikt
2,3
73
op YouTube
40

Elwin Wientjes
Social Media advisor
e.wientjes@lvb.nl
+31 06 19 67 73 01
MORE WORK
Het geheim van succesvol beleggen
Beleggen=eng. Sparen=veilig. Zo hebben we het allemaal geleerd. Toch? Met ABN AMRO MeesPierson zijn we opzoek gegaan naar Het Geheim van Succesvol Beleggen.
De kracht van aandacht
Contentstrategie die voorziet in drie langlopende campagneperiodes waarin telkens een actueel thema en klantcase centraal staan. Daartussen biedt always-on content zichtbaarheid via verschillende kanalen om kennis over te brengen en om houding en gedrag te beïnvloeden. Met de touch-tell-sell benadering halen we slimme synergie tussen content en reclame.
ExpertAdvies voor ondernemers
Strategisch contentconcept dat een brug slaat tussen de merkambitie en de sales proposities van Vattenfall en dat het ‘ExpertAdvies’ voor ondernemers in de MKB-markt introduceert.