Gebarenbibliotheek

Een toegankelijke wereld voor iedereen. Dat is het ideaal. MKB Toegankelijk draagt daaraan bij. Communicatie is cruciaal voor iedereen om zich welkom te voelen. De case 'Gebarenbibliotheek' is een perfect voorbeeld van een bijdrage aan de (sociale) toegankelijkheid. Met behulp van doventolken (Tobias en Irma) helpen we ondernemers op weg om sociaal toegankelijk en open te zijn naar iedereen.

ACHTERGROND

MKB Toegankelijk is een programma van MKB-Nederland en VNO-NCW en werkt samen met het Ministerie van VWS, de VNG en de Alliantie VN-verdrag. Iedereen moet kunnen meedoen, dat is de ambitie van MKB Toegankelijk. Er moet nog veel gebeuren om alle winkels en horecagelegenheden toegankelijk te maken voor klanten en gasten met een beperking. Daarom is dit programma gestart. MKB Toegankelijk stimuleert en activeert brancheorganisaties en ondernemers om werk te maken van toegankelijkheid.

VRAAG

De vraag van MKB Toegankelijk aan LVB: help ons met een specifiek onderdeel, te weten sociale toegankelijkheid. MKB Toegankelijk wil ervoor zorgen dat iedereen zich welkom voelt en dat met iedereen gecommuniceerd kan worden. Met de doelgroep doven en slechthorende is dat lastig. Bedenk voor ons een campagne, gericht op ondernemers, die doven en slechthorenden helpt om uit het sociale isolement te komen en ervoor zorgt dat zij zich welkom voelen in winkels en bedrijven. Het moet (letterlijk en figuurlijk) laagdrempelig zijn. Doelgroep van de campagne: ondernemers. Zij moeten het besef gaan inzien van (sociale) toegankelijkheid en gaan beseffen hoe zij daaraan kunnen bijdragen.

CREATIEF IDEE

Ondernemers zien altijd kansen, om te groeien bijvoorbeeld. Ondernemers spreek je dus het beste aan, als je laat zien dat er ondernemerskansen liggen. Dat insight was de basis voor onze strategie.

Hoe kun je ondernemers nou beter stimuleren door te laten zien dat ze op een hele simpele manier extra omzet kunnen genereren. Als jij als ondernemer weet hoe je (in dit geval) doven en slechthorenden kan aanspreken, betekent dat ook: zij voelen zich welkom, komen in jouw zaak en zorgen dus voor meer omzet.

Ook weten we (insight): ondernemers hebben niet veel tijd. Het moet snel, weinig tijd kosten, niet te moeilijk zijn.

We bedachten het format ‘Gebarenbibliotheek’, met de achterliggende strategie: Maak je onderneming toegankelijk met gebarentaal. Hoe gastvrij, klantvriendelijk en hulpvaardig stel je je op naar mensen met een beperking? We gaan ondernemers leren om te communiceren met klanten en gasten met een auditieve beperking. Simpel. Eenvoudig te leren. We willen ondernemers laten zien dat het makkelijk is om te leren en ook nog eens ontzettend leuk is.

We verzamelden een lijst met veelgebruikte woorden en vragen in winkels en horeca. En deze vragen en woorden zetten we om in hele korte video’s (verspreid via Instagram Reels), die ondernemers er snel bij kunnen pakken

En wie kan ondernemers nou beter helpen op dit vlak dan de bekendste doventolk van Nederland Irma Sluis? Samen met leraar Nederlands Tobias de Ronde (zelf doof) maakte ze 69 short video’s.

De videoserie is een enorm succes op Instagram Reels (en YouTube), met duizenden video’s en een hoog engagement. Daarnaast is de term ‘Gebarenbibliotheek’ inmiddels ingeburgerd en wordt veel gebruikt door branceorganisaties en belangenclubs. En belangrijker: draagt bij aan de toegankelijkheid van Nederland.

  • 1 NOMINATIE Best Specialist Campaigns 2022
  • 1 NOMINATIE Best Video - Series 2022
  • 1 NOMINATIE Best Use of Content Within Media Relations 2022
MKB_Toegankelijk_Gebarenbibliotheek
KNOCKED
OUT?
Ask us anything about this project

Patrick Severein
Head of Content / strateeg

p.severein@lvb.nl

+31 6 46 26 88 99