RESULTS
Partner Platform
ACHTERGROND
Wat ooit begon als een online winkel voor boeken, cd’s en dvd’s groeide uit tot een breed platform waar zo’n beetje alles te koop is. Bol.com is inmiddels een niet te missen begrip voor consumenten. En voor ondernemers. De verwachting is dat in 2025 veertig procent van alle online retailomzet via één of twee dominante platforms zal lopen. Het is er bol.com dan ook alles aan gelegen om de dominante positie, die ze in Nederland en België al hebben, te behouden en te versterken. Sinds Bol.com haar assortiment begon te verbreden door ondernemers van buitenaf aan te trekken, ziet de retailer dat die ondernemers harder groeien dan de omzet van Bol.com zelf.
VRAAG
Bol.com profileert zich steeds meer als hét platform voor ondernemers in de platformeconomie. Via een eigen channel biedt bol.com ondernemers die verkopen via bol.com (partners) praktische en inspirerende content. De wens: optimaliseer dit, onder meer door periodiek terugkerende formats te introduceren, én help ons om bij meer ondernemers in het vizier te komen als verkoopkanaal.
OPLOSSING
Een always on contentmarketingprogramma gericht op ondernemers in de platformeconomie. De strategie is ten eerste om de term ‘platformeconomie’ te laden, en ten tweede om ondernemers te stimuleren en te helpen bij een andere manier (via online winkelplatform) van ondernemerschap. Het bestaande platform wordt periodiek gevuld met strak geformatteerde rubrieken (portretten en video’s) en ad-hoc met (video)verslagen van events en podcasts.
Wij leverden:
- Periodieke content: portretten van ondernemers (Platformpioniers) en een videoserie met ondernemers (Kennisdelers)
- (video)Verslagen en podcasts van events voor bestaande partners
- Mediapartnership met RTLZ: een redactioneel dossier ‘platformeconomie’ met meerdere animatievideo’s en een documentaire (Succesvol online zakendoen)