Grand Prix Content Marketing 2018 GOUD Beste Video

Uitblinkers in zaken

Voor wie?

Disciplines

Videomarketing
Strategie
Conceptontwikkeling
Distributie en conversie

Eindproduct

Reeks videodocumentaires

CMA Content Marketing Awards 2018 Nominatie Best Video - series
Gouden Reiger 2017 Bronzen Award Beste Opdrachtfilm categorie Meest effectief
LinkedIn B2B Awards 2017 (internationaal) Nominatie Most innovative – Large Business
Grand Prix Content Marketing 2018 Nominatie Beste B2B Award
Videographer Awards 2017 (internationaal) Distinctive Award Documentary
Grand Prix Content Marketing 2017 Nominatie Beste B2B Award
Grand Prix Content Marketing 2016 BRONS Beste Business to Business
CMA International Content Marketing Awards 2017 (UK) Nominatie Best B to B
Grand Prix Content Marketing 2019 Bekroning Creatie: beste videoserie

Wat is er gebeurd?

Vraag

LVB ontwikkelde een always on contentstrategie waarin de entertainment-belofte van Ziggo in de consumentenmarkt vertaald wordt naar de zakelijke markt. De zogeheten ‘Uitblinkers’-strategie heeft ‘B2B storytelling’ als uitgangspunt. Key hiervoor is het opbouwen van awareness en demand generation. Doelstelling: de content moet ertoe bijdragen dat de ‘organische en social traffic’ naar content op de Ziggo Zakelijk-website fors is toegenomen (ten opzichte van huidige situatie).

Oplossing

We kiezen primair voor video. We maken content op Business TV-wijze, waarbij we focussen op een overzichtelijk aantal duidelijk herkenbare formats. Uitblinkers in Zaken is een documentaire (reeks) die een verrassend kijkje biedt in de wereld van inspirerende ondernemers. In een short documentary (20 mins.) leren we een ondernemer en zijn of haar team goed kennen en kunnen kijkers meedenken over alle grote en kleine beslissingen die de ondernemer moet nemen. ZZP Uitblinker van de week is een wekelijkse, sterk geformatteerde serie van korte persoonlijke video interviews (1-2 mins) en artikelen met ZZP’ers die op hun terrein gelden als de allerbeste. Zij leveren bijzondere prestaties en vormen een inspiratie voor andere ZZP’ers. Wekelijks zetten we actuele uitblinkers in het zonnetje.

Optimalisatie en doorontwikkeling

Op Facebook, LinkedIn en Twitter maken we deelvideo’s rondom relevante ondernemersthema’s en hebben we de verbetering aangebracht in door de middelen kanaalgericht te maken. We hebben in 2018 alle uitingen ook beschikbaar gesteld op Facebook. Dat heeft ook zijn vruchten ook afgeworpen. Het systeem kan zo maximaal optimaliseren en best scorende asset voorrang verlenen.

Daarnaast worden nieuwe kanalen getest. Zo is er sinds 2018 gebruik gemaakt van StreamAds, waarbij de content wordt aangeboden op gerenommeerde zakelijke media. Het heeft prachtige resultaten opgeleverd.

De grootste verbetering zit hem echter aan de onderkant van de funnel: de conversie kant. Met de introductie van de “Uitblinkersbundel”, een bundeling in e-book vorm van waardevolle ondernemerstips uit eerdere Uitblinkers afleveringen, zijn we met succes het pad van leadgeneratie ingeslagen.

Resultaat

De primaire doelstelling om na twee jaar minstens 100% groei in social en organische traffic te realiseren is al na ruim drie maanden gerealiseerd. In de maanden juli en augustus zijn er ZES MILJOEN impressies gerealiseerd via vooral Facebook en LinkedIn. Op LinkedIn bedraagt de engagement-rate voor deze content 0,9%. Dat is twee keer hoger dan de industry benchmark van 0,45%. De CTR van sponsored LinkedIn-updates ligt met 0,81% ook TWEE KEER hoger dan de industry standard (0,4%). LinkedIn zelf analyseert hierover: ‘This is due to great quality of your content’. De short documentary leverde halverwege de campagnetijd 28.000 bezoeken op de website van Ziggo op. Zeer relevant: zonder dat er op dit moment commerciële CTA’s worden ingezet, gaat 16,5% van de bezoekers dieper de website in. Voor hen is de Uitblinkers-content aanleiding om meer van Ziggo Zakelijk te weten. De aanwezigheid van ‘Uitblinkers-content’ in social media, heeft bijna een VERTIENVOUDIGING van social traffic naar Ziggo Zakelijk-pagina’s veroorzaakt: van 0,83% naar 7,85%.

Optimalisatie en doorontwikkeling

De doelgroep waardeert de Uitblinkers in Zaken videoserie bijzonder goed. Het totaal aantal impressies (inmiddels ruim 32 miljoen) op de content op alle kanalen blijft groeien, terwijl de kijkersloyaliteit die we uitdrukken in uitkijktijd (hoe ver kijkt iemand de video uit), structureel meer dan tweederde van het totaal is gebleven. Dat is een fijn gegeven met de hoofd KPI op Brand awareness in het achterhoofd.

In 2018 is daar de KPI leadgeneratie bijgekomen en, door funnelverrijking met het waardevolle content asset “De Uitblinkersbundel”.

De recente serie Omoda in Zaken haalde 1.8 miljoen impressies, bijna 1 miljoen views (VTR 0,52%, CTR 0,32%), waarvan 200.000 mensen driekwart van de docu hebben uitgekeken, en een cost-per-click die slechts € 1,66 kostte (normaal € 2,52). De leadgeneratie via de Uitblinkersbundel leverde 432 leads op tegen een cost-per-lead van € 17 (tegen normaal € 75-80).

Met iedere nieuwe aflevering van Uitblinkers in Zaken bewijst Ziggo Zakelijk al meer dan drie jaar lang de juiste snaar te raken bij ondernemend Nederland. En het laat daarnaast de kassa rinkelen.


Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.