Grand Prix Content Marketing 2017 Nominatie Beste Distributie

Jouw Gemeente Mijn Gemeente

Voor wie?

Disciplines

Formatontwikkeling, Ontwerp contentfunnel, Videomarketing, Bureauredactie, PR en Online Marketing

Eindproduct

Inspiratieplatform met videoserie en geschreven content + PR-aanpak.

Grand Prix Content Marketing 2016 Zilveren Award Business to Buisiness

Wat is er gebeurd?

Vraag

PinkRoccade Local Government is een Nederlandse dienstverlener die IT-systemen, cloud- en data-oplossingen aan lokale overheden (gemeenten en provincies) levert. Abstracte zaken die niet echt concreet zijn te maken. Maar het is wel de sleutel tot de digitale transformatie en innovatie van gemeenten in Nederland.
Voorheen communiceerde PinkRoccade Local Government vooral via een traditionele weg: PR, e-mail en blogs van specialisten. De vraag aan LVB Networks was tweeledig: hoe kunnen we op innovatieve wijze de IT-beslissers van de 390 Nederlandse gemeenten (belangrijkste en enige doelgroep) inspireren en informeren. En daarnaast concrete leads genereren in bestaande en nieuwe verzorgingsgebieden.

Oplossing

LVB Networks bedacht het format “Jouw Gemeente, Mijn Gemeente” dat zeer losjes gebaseerd is op het bekende Nederlandse TV-format Jouw Vrouw, Mijn Vrouw. De doelgroep is uiteraard compleet anders: IT-beslissers bij gemeenten. Maar dat een bekend format ook voor deze specifieke doelgroep werkt, bewijzen LVB Networks en PinkRoccade Local Government.

Het platform Jouw Gemeente Mijn Gemeente is eind mei gelanceerd. Doel: het inspireren en informeren van IT-beslissers bij de 390 gemeenten in Nederland.

De opzet: een gemeente die met bepaalde dienstverlening ver is, ontvangt een gemeente die niet zo ver is. Dit bezoek is vastgelegd in een videoserie en in geschreven content.

Jouw Gemeente Mijn Gemeente is thematisch ingericht. We presenteren dossiers. Het eerste dossier is cloud. In plaats van een specialist van PinkRoccade Local Government vragen van Tosca, ICT-coördinator van de gemeente Waddinxveen, te laten beantwoorden, kozen wij ervoor om haar langs te laten gaan bij de gemeente Veere. Deze Zeeuwse gemeente zit met al haar dienstverlening in de cloud.

Binnen de campagne is een funnel aangebracht. Vanuit inspiratie door naar verdieping. De ingezette middelen dienen dit doel. Er is voor video gekozen omdat dit het beste inspiratie kan overbrengen. Vanuit de inspiratielaag wordt doorverwezen naar de blogs. Deze gaan dieper in op een bepaald onderwerp in de video. Vanuit de blogs (maar ook vanuit de video) wordt verwezen naar de whitepaper.

Dit is de content, voor de distributie hebben we altijd in het achterhoofd gehouden dat we eigenlijk alleen de relatief kleine doelgroep van PinkRoccade Local Government wilden bereiken. Daarom hebben we gekozen voor een PR-aanpak, een persbericht en een zeer gerichte lobby richting vakbladen.

Op het platform zelf zijn een aantal mechanismen ingebouwd om de doelgroep te binden aan het platform. Op twee punten vroegen we of ze op de hoogte gehouden wilden worden van updates van Jouw Gemeente Mijn Gemeente: bij de download van de whitepaper en bij het inschrijven voor de nieuwsbrief.

Als laatste is er begin oktober een event georganiseerd waarbij het Jouw Gemeente Mijn Gemeente-concept verder wordt uitgewerkt. Daar waren 8 prospects bij aanwezig.

Bekijk het platform

Resultaat

Video’s van Jouw Gemeente Mijn Gemeente worden interessant gevonden door de doelgroep: de watchtime ligt gemiddeld rond de 70%. Op LinkedIn lagen de engagementcijfers twee tot vier keer boven de benchmark van 0,7% Engagement.

Maar het belangrijkste: met het platform hebben we vanuit alle hoeken al mensen weten te binden. Ze konden zich inschrijven voor de nieuwsbrief en op die manier hebben we 25% van de gemeentelijke markt weten te binden. Daar zat ook nog eens 45% van de 20 grootste gemeenten van Nederland bij. Voor de in het najaar te houden kennis events “round-table Jouw Gemeente Mijn Gemeente” heeft bijna 10% van de nieuwsbrief abonnees zich ingeschreven.

Een zeer klein gedeelte (5% van het totale budget) is besteed aan een commerciële mediasamenwerking, maar grotendeels door een uitgekiende free publicity strategie. Google heeft 433 pagina’s geïndexeerd waar de term “Jouw Gemeente Mijn Gemeente” is te vinden.

Het belangrijkste resultaat in de korte tijd is dat PinkRoccade Local Government door Jouw Gemeente Mijn Gemeente al één nieuwe klant mocht verwelkomen waarmee de investering in het programma met >200% is terugverdiend. Daarnaast is er face-to-face contact geweest met 8 nieuwe prospects op het special Jouw Gemeente Mijn Gemeente Roundtable.