Schoon, doen we toch gewoon?

Voor wie?

Disciplines

PR / Online marketing
Content design
Videomarketing

Eindproduct

Visuals
Brandbook
Videoserie

Wat is er gebeurd?

Vraag

Den Haag wil haar stad schoonhouden. Dat is een belangrijk beleidsdoel voor de komende jaren. Want hoewel de gemeente een belangrijke partner is in het netjes houden van de straten, de veroorzaker van afval raakt nog wel eens uit het zicht. De vraag aan LVB Public: ontwikkel voor de gemeente Den Haag een publiekscampagne, waar de gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners én bezoekers centraal staat. Samen houden we Den Haag schoon, en voorkomen we zwerfafval.

Oplossing

LVB Public heeft het volgende overkoepelende campagneconstruct bedacht: ‘Schoon, doen we toch gewoon?’. Dit construct diende als paraplu voor de verschillende uitingen en werd tevens de pay-off van de campagne. We hebben er bewust voor gekozen om een vraagteken toe te voegen aan de pay-off. Het vraagteken roept namelijk twijfels op en zet mensen aan het denken.
De campagne delen we op in drie fases, waarin we ons per fase richten op kennis, houding of gedrag.In de eerste fase hebben we een ludieke video gelanceerd, die beoogde de tongen los te maken en de lancering van de campagne in de juiste context te plaatsen. Namelijk: de gewenste sociale norm is nog in onvoldoende mate breed gedragen door de inwoners van Den Haag. Ook werd er het video format Afvalaanpakkers gelanceerd. Deze video draait om de ‘helden’ uit de Haagse schoonmaakketen, waartoe ook inwoners en ondernemers behoren. Afdronk: dit doet de stad voor jou, wat doe jij?


In fase 2 hebben we de Hagenaars die engagement hebben getoond met de video’s opnieuw bereiken. Door middel van retargeting hebben we de doelgroep geïnformeerd en geïnspireerd met relevante artikelen van gemeente Den Haag. De artikelen werden geplaatst op de landingspagina die de betrokken Hagenaars informeert en inspireert om zélf aan de slag te gaan. Met social posts op Facebook en Instagram zijn de artikelen onder de aandacht gebracht bij de doelgroep.

Door het laden van #schoondoejegewoon werden de Hagenaars in de laatste fase aangezet tot een (offline) actie. Er werd gevraagd om op social media te delen wat zij zelf al doen om Den Haag schoon te houden. Het liefst in de vorm van een foto of video in combinatie met de hashtag.

Resultaat

Bewustwording creëren van het zwerfafvalprobleem was de eerste uitdaging. We wilden vanuit diverse invalshoeken tonen dat zwerfafval overlast veroorzaakt. Voor mens, dier en natuur. Door aan de campagne bewust toe te voegen wat de gemeente Den Haag doet, is er niet alleen een belerend vingertje naar de inwoners uitgestoken, maar meer een helpende hand. We gaan dit probleem samen aanpakken.

Het resultaat is meer draagvlak bij inwoners. Meer betrokkenheid van inwoners om afvaloverlast op te pakken. Benieuwd naar de campagne? Kijk op www.schoondoenwegewoon.nl

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.