Leven met een stoma

Voor wie?

Disciplines

PR & Online marketing
Videomarketing

Eindproduct

Free publicity
Social media campagne
Aftermovie (snippets)

Wat is er gebeurd?

Vraag

Coloplast is marktleider op het gebied van innovatieve stomazorg.

De vraag luidde: ontwikkel een campagne om het merk Coloplast te laden en die bijdraagt aan de empowerment van stomadragers. Een organisatie die stomadragers in staat stelt het leven te leiden zoals zij dat willen en bijdraagt aan het doorbreken van taboes. Het jaarlijkse strandevent van Coloplast voor stomadragers, Day @ The Beach, vormt de belangrijkste aanleiding voor de campagne.

Oplossing

Hoe kan het onderwerp stoma’s bespreekbaar worden gemaakt, zonder dat het ongemakkelijk wordt?.

We bedachten de cross channel campagne ‘Leven met een stoma’. Waarin het sentiment van Nederlanders ten aanzien van stoma’s getoetst werd bij échte stomadragers tijdens het strandevent Day @ The Beach. Want: wat is waar? En wat niet?

Door binnen een afgebakende campagneperiode op verschillende (eigen en externe) kanalen zichtbaar te zijn, zetten we het onderwerp kracht bij en realiseerden we aandacht voor Coloplast en het jaarlijkse Day @ The Beach-event. De campagne is als volgt opgebouwd:

  1. Marktonderzoek rondom sentiment onder Nederlanders
  2. PR-moment met persbericht o.b.v. data
  3. Aftermovie Day @ The Beach met stellingen o.b.v. data (awareness)
  4. Thematische socials snippets o.b.v. onderzoeksthema’s (traffic naar de site)

Resultaat

Met de campagne realiseerden we in korte tijd een groot bereik. Zowel via de eigen kanalen als via relevante regionale- en vakmedia en met een beperkt paid budget op social media.

  • 6 publicaties in relevante regionale- en vakmedia
  • Ruim 820.000 weergaven hoofdvideo en snippets op Facebook
  • Ruim 480.000 bereikte personen via Facebook
  • Ruim 85.000 weergaven (minimaal 30 sec) op YouTube
  • Een gemiddelde CPV van € 0,01 op Facebook en YouTube
  • Gemiddelde CTR van 2% op Facebook

Maar met name ontstond er veel interactie en engagement onder de social posts. Honderden reacties van mensen die hun eigen verhalen en ervaringen (met stoma) deelden. Inclusief foto’s van hen met stoma’s.

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.