Een 360 graden voorstel

Voor wie?

Disciplines

PR / Online marketing
Content design

Eindproduct

Visuals
Brandbook

Wat is er gebeurd?

Vraag

De gemeente Apeldoorn wil haar stad op een aantrekkelijke manier op de kaart te zetten voor nieuwe inwoners. Doel: laat zien hoe interessant Apeldoorn is, op amusements- en cultuurgebied, maar ook op zakelijk gebied. Apeldoorn groeit, maar wil ook nieuwe inwoners aantrekken.

Insights:

  • Nieuwe inwoners zijn met name hervestigers
  • Nederlanders zijn vrij honkvast (maar 7 procent verhuist buiten zijn regio)
  • Bedrijven verhuizen ook weinig
  • Gelderland / Veluwe trekken enorm veel binnenlandse bezoekers
  • Er zijn veel ranglijsten, Apeldoorn staat nooit bovenaan

ACHTERGROND
Apeldoorn is met 160.000 inwoners de op elf na grootste gemeente – en qua oppervlakte de op zes na grootste gemeente van Nederland. Apeldoorn ligt midden op de Veluwe en wordt vanwege haar omvang, voorzieningen en recreatieve mogelijkheden ook wel de ‘Hoofdstad van de Veluwe’ genoemd. Een stad die gevuld is met licht, kleur, muziekfestivals, unieke locaties, natuuruitjes en events die de dag en avond vullen, maar nog een krachtige, functionele merkidentiteit mist.

Oplossing

Een nieuwe stadsidentiteit en merkstrategie, een 360merkvoorstel dat:

1. Het marketingcommunicatiesysteem van de stad organiseert door de marketingafdelingen en communicatievraagstukken bij elkaar te brengen in vier opzichzelfstaande pijlers: Apeldoorn wonen, Apeldoorn recreëren, Apeldoorn ondernemen en Apeldoorn congressen.

2. De kernelementen van de stad visualiseert (bestaande uit de koninklijke geschiedenis, de uitgestrekte omgeving en de grote culturele diversiteit) door het gebruik van het nieuwe logo, kleurensysteem, de nieuwe beelden en de tone of voice.

3. Een nieuw merk wordt geïntroduceerd: “Royaal Apeldoorn” als in: oorsprong + oppervlakte. De ruimte rondom de stad Apeldoorn (oppervlakte) en de associatie met het koninklijk huis (oorsprong) vertegenwoordigen een krachtige paradox, deze paradox is ook visueel vertegenwoordigd in de opbouw van het logo.

4. De look & feel moderniseert.

Resultaat

Een goed georganiseerd en gestructureerd communicatiesysteem voor de stadsmarketing, dat opereert vanuit de vier pijlers: wonen, recreëren, ondernemen en congressen. Deze vier thema’s komen structureel aan bod op de website , maar ook in de nieuwe brandingstrategie van de stad. Het communicatiesysteem is een nieuwe identiteit, een strategie die ook bruikbaar is voor de partners Apeldoorn Binnenstad, Uit in Apeldoorn en Apeldoorn Congresstad

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.