De bewustwording van de risico’s op hart- en vaatziekten bij diabetes type 2-patiënten vergroten, én ze empoweren om in gesprek te gaan met hun arts. Wij zetten een gefaseerde contentcampagne neer die de doelgroep raakt in het hart.
ACHTERGROND
Diabetesvereniging Nederland (DVN) komt op voor de belangen van alle mensen met diabetes. Sinds 1945 zet de patiëntenvereniging zich in voor goede zorg en voluit leven met diabetes. Mensen met diabetes type 2 hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekte, 1 op de 2 overlijdt eraan. Maar er is iets aan te doen! Bijvoorbeeld door aanpassingen in de levensstijl zoals meer bewegen, minder vet eten en een goede nachtrust.
VRAAG
Ontwikkel een campagne om de bewustwording van de risico’s op hart- en vaatziekten bij mensen met diabetes type 2 te vergroten en hen aansporen in gesprek te gaan met hun arts.
CREATIEF IDEE
Wat raakt meer dan echte verhalen? En: hoe kun je de doelgroep naast bewustwording bewegen tot actie? We ontwikkelde een gefaseerde contentcampagne die de doelgroep raakt in het hart.
In de campagne hebben we letterlijk de connectie gemaakt tussen het woord relatie en hart. Iedereen snapt wat het is om een relatie te hebben. Een relatie met iemand of een relatie tot iets. Door het hart aan relatie te koppelen, laten we zien dat er een connectie tussen deze twee bestaat, die belangrijk is. We gaan namelijk vooral het belang van een gezonde relatie met je hart benadrukken. Dit kwam tot uiting in de eerste fase van de campagne, middels een prachtige video.
Tegelijkertijd zijn ook Nederlandse media benaderd via free publicity. Zij kregen middels een persbericht relevante data uit een onderzoek (voor de campagne opgezet), waarmee het belang van het onderwerp breed op de agenda is gezet.
In de tweede fase zijn interviews met de hoofdpersonen van de video gedistribueerd om zo nog meer betrokkenheid bij de doelgroep te realiseren. Hoe gaan zij om met hun ziekte? En welke leefstijlveranderingen hebben zij doorgemaakt? Wat zijn hun tips voor een gezondere leefstijl?
Om de doelgroep in de laatste fase daadwerkelijk tot actie te laten overgaan (het gesprek aangaan met hun arts) is in samenwerking met medisch specialisten een risicocheck ontwikkeld. Hoeveel risico loop je op hart- en vaatziekten bij diabetes type 2? Daarnaast is een vragenlijst ontwikkeld die de doelgroep kan gebruiken bij een bezoek aan de arts. Deze content wordt door middel van retargeting aangeboden aan de kijkers van de video’s. Zo weten we zeker dat het terechtkomt bij mensen die interesse hebben in diabetes type 2.
1NOMINATIEBest Video2021
1NOMINATIEBest Health Campaign2021
RESULTS
550
WEERGAVEN
van de video
14
INZENDINGEN
van de risicocheck
6
DOWNLOADS
van de vragenlijst
3
IMPRESSIES
van alle uitingen
KNOCKED
OUT?
Ask us anything about this project
Elwin Wientjes Social Media adviseur e.wientjes@lvb.nl +31 06 19 67 73 01
Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.