23 nov 2018 / LVB

Ferdinand Parijs ABN AMRO MeesPierson: ‘Vermogens in Nederland was de best presterende campagne’

Koplopers in Contentmarketing: Ferdinand Parijs, Directeur Marketing ABN AMRO MeesPierson

LVB

In Koplopers in Contentmarketing bevragen we onze klant over een specifieke case. Afgelopen donderdag won de case Vermogens in Nederland van ABN AMRO MeesPierson GOUD voor Beste B2C, BRONS voor Beste Content campagne en nog drie prijzen voor Beste Video,  Beste Distributiestrategie B2B en Beste Partnerships. We vragen Ferdinand Parijs, Directeur Marketing Private Banking bij ABN AMRO MeesPierson waarom deze case volgens hem zo succesvol is.

‘Ik ben super trots op dit resultaat. En niet alleen ik, ook onze medewerkers voelen zich trots. En terecht. Het is een bevestiging van het goede werk dat we met elkaar maken. Bovendien laat het zien dat we op de goede weg zijn en zeker doorgaan met het uitvoeren van contentmarketing campagnes. Ik kijk ernaar uit om in de nabije toekomst nog meer gave en vernieuwende contentcampagnes neer te zetten.’

Pionieren met resultaat

‘We waren al trots toen de case begin dit jaar werd bekroond met de Cross Media Award. Vermogens in Nederland is een unieke case met een unieke samenwerking. Het is de eerste keer dat een adverteerder samen met een media platform en een contentpartner zoiets bedenkt. ABN AMRO heeft de content geleverd en RTLZ heeft voor publiek gezorgd. Dit is heel uniek voor een private bank of een financiële instelling. En niet alleen dat; het was voor LVB, RTLZ en ons pionieren. De belangrijkste uitdaging was mijns inziens dan ook dat we er samen iets gaafs van konden maken. En vernieuwend in de sector konden zijn. Content gerichter op de consument door persoonlijk en inhoudelijk de boodschap over te brengen.’

‘Randvoorwaarde om dat te kunnen behalen, was dat alle partijen erin zouden investeren. Dan snijdt het mes denkbeeldig aan drie kanten. Plus een doorslaand succes in aantal kijkers, meerdere keren herhaald en qua leads voor ons de best presterende campagne. Ook de merkbeleving is positief verbeterd onder de doelgroep.’

Vermogens in Nederland gaat niet over de bank

‘Met Vermogens in Nederland geven we een kijkje in de keuken van vermogenden. Dat gebeurt niet zo vaak; meestal zijn bedrijven bezig met zichzelf en het verkopen van hun producten. We zijn snel geneigd de klant meteen een oplossing te bieden en het verkoopproces in te gaan. Bedrijven in het algemeen, maar ook in de sector. Inmiddels weten we wel dat consumenten op hun hoede zijn wat reclame betreft. Het feit dat mensen die reclame op YouTube veelal skippen, zegt al genoeg. Vermogens in Nederland is een contentcampagne die gaat over de klant. Door je echt in te leven in de klant en die bepaalde topics te bespreken waar hij of zij mee zit, laat je zien dat je de klant begrijpt.’

Inzet contentmarketing wordt altijd beloond

‘Met contentmarketing kun je de diepte ingaan en ervoor zorgen dat consumenten graag willen weten wat je te vertellen hebt. Wij zitten in een branche waar het veel gaat om advies en expertise. En dat kun je heel makkelijk in content onderbrengen. We moeten als Private Bank ook altijd adviesgesprekken voeren met een klant voordat we een oplossing kunnen geven. Met een goede contentmarketingstrategie begint het adviestraject al voordat je met de klant in gesprek gaat. Je ziet nu dat contentmarketing ondersteunend is aan wat we al deden: het genereert meer traffic en het converteert sneller. Ik geloof dan ook dat bedrijven die mensen aan het denken zetten uiteindelijk winstgevender zullen zijn. Je triggert op deze manier namelijk ook de latente klantbehoeftes, die anders verborgen blijven. Dat is wat je met contentmarketing kunt doen.’

Mooie toekomst voor content

‘De toekomst voor ons? Ik zou dit zeker nog een keer doen. Of dat in dezelfde vorm is weet ik nog niet. We blijven kijken naar de behoeftes van de markt en van de klanten. De toekomst van contentmarketing? Ik denk dat steeds meer bedrijven zich richten op contentmarketing. Met traditionele reclamecampagnes ben je echt aan het zenden en is het veelal eenrichtingsverkeer. Daarnaast zie je dat de consument zich steeds meer afsluit voor traditionele reclame. Vroeger moest je op televisie wel naar die reclame kijken, maar tegenwoordig online kun je het uitzetten of wegklikken. En dat is een lastig fenomeen voor adverteerders.’

‘Met contentmarketing kun je de interactie aangaan en echt relevant zijn voor de klant; die ruimte heb je ook. Ruimte om het vertrouwen te winnen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van peers zoals wij dat met Vermogens in Nederland hebben gedaan. Zo kun je ook nog eens open en transparant zijn.’

‘Ik zie het speelveld van traditionele marketing en contentmarketing zoals het NOS journaal en Nieuwsuur. Het NOS journaal brengt de feiten, Nieuwsuur geeft de verdieping en de nuance. Dat kun je dus ook met contentmarketing. Je kan het product of je dienst meer gezicht geven zodat de klant zichzelf daarin gaat verdiepen en er een mening over vormt.’

Ook weten hoe LVB-directeur Aart Lensink op deze campagne terugkijkt? Lees het interview hier.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4