31 mrt 2021 / BRAND PUBLISHING

Must voor Brand Publishing: voeg je wel waarde toe?

Veel niches zijn niet meer zo interessant voor uitgevers. Volop kansen dus voor merken. Maar let wel: Brand Publishing valt of staat bij een vereiste. Voeg waarde toe.

Jordy Hubers

Ik geef toe, ik heb het niet zo op Engelse termen. Handig om dan in de marketing-sector te werken, hoor ik je denken. Klopt. Ooit meerde ik aan bij LVB als hoofdredacteur, tegenwoordig heet dat content director. En nu ook Team Captain van Brand Publishing? Nou ja, ik ben dus gewoon de aanvoerder van een team dat weet hoe je als merk moet uitgeven, dan snappen we elkaar toch ook?

Kansen voor merken

Hoe dan ook, ik houd me al enige tijd bezig met Brand Publishing voor LVB. Er zijn namelijk nogal wat kansen voor merken. Domineren in domeinen, noemen we dat bij LVB. Het produceren van content in een specifieke niche en daar vervolgens zó goed in zijn, dat je je eigen publiek opbouwt. Dus niet iets opbouwen in iemand anders z’n tuintje (lees: Facebook, LinkedIn etc.). Het is een vorm van marketing die voor veel merken nog steeds erg interessant blijkt. Nog steeds, omdat het eigenlijk al enige tijd bestaat. Albert Heijn is er zelfs vrij goed in met Allerhande.

Kansen genoeg, vooral omdat uitgevers het moeilijk hebben en veel gaten laten vallen. In veel domeinen hebben uitgevers van vakinformatie het een beetje laten lopen. Uitgevers geven niet alleen voor hun lol uit, ze moeten geld verdienen. Hoe werkt dat dan vandaag de dag, als het merk de uitgever is?

Claim je domein

Domineren in domeinen dus. Maar een aspect is wel heel belangrijk: de inhoud. De hamvraag is namelijk: voeg je wel waarde toe aan wat er al is? Ben jij de autoriteit binnen je vakgebied? Ben je bijvoorbeeld een groothandel in zonnepanelen en zie je dat je vakgenoten (klanten) niet worden bediend? Terwijl jij dus op een berg kennis zit en feitelijk een autoriteit bent in dit domein? Domineren die handel! Ben jij een spoorwegvervoerder en zie je dat mensen vliegschaamte ontwikkelen? Laat ze de switch from plane to train maken. Kortom: claim je domein!

Stel jezelf de vragen: Voor wie maak ik dit? Wat is hun behoefte? Wie zijn je concurrenten? En: voeg ik waarde toe aan dit domein? Ja? Nou, waar wacht je dan nog op? Ga bouwen aan je publiek! Het is een wedstrijd van de lange adem. Maar daarmee bouw je wel je eigen publiek op.

Hoe je dit aanpakt, met welke content en waar je dat dan plaatst; dat komt in een volgende blog!

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4