15 dec 2020 / LVB

Deze podcastvorm gaat in 2021 de prullenbak in

Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets. Het gaat er om wat je met je fout doet. Om zelf de draaideur alvast een zetje te geven: deze podcastvorm ga ik niet meer produceren. En jullie hopelijk ook niet.

Jordy Hubers

Een disclaimer vooraf: Objectiviteit bestaat niet. Hiermee kunnen jullie het volgende statement iets beter duiden. Want: Podcasts zijn fantastisch. Echt, wat een genot om te maken en wat heerlijk om te luisteren. Absolute musts om te luisteren? De Gijzeling van Gladbeck, De Moord op Patrick, De Laatste Dans, Kwaad Bloed, The Missing Cryptoqueen, De Jort Cast, El Tarangu… ok ok, ik stop. Mail me vooral even om tips.

Zakelijke podcasts

Ook zakelijke podcasts zijn aan inflatie onderhevig, zeker in Nederland. De podcastbibliotheek met aanbod van bedrijven puilt uit in Apple Podcasts, Spotify, Google en alle andere podcastapps. Sommige bedrijven hebben zelfs meerdere series. Mooi hoor. Daarmee wordt deze contentvorm in raptempo volwassen.

Maar wie volwassen wordt, maakt meestal ook wat fouten. Geeft niks. Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets, om maar eens een grootmoederstegeltje aan te halen. Als je maar leert van je fouten. Als je maar wat met die fouten doet. En dat gaan we doen, bij deze. Want waar teksten gelukkig amper nog met een ‘steeds sneller veranderende wereld’ openen, is er in podcastland ook een vorm ontwikkeld die wat mij betreft direct op de gruwellijst moet.

Allemaal dezelfde vorm

De vorm zou ik willen typeren als ‘we duiken een studio in en gaan 45 minuten praten over een onderwerp en denken dat mensen daar op zitten te wachten omdat Sander Schimmelpenninck en De Willem Podcast dat ook doen’. Hoi! Welkom in 2017, wij gaan nu even accelereren naar 2021. Ik had geen tijd om te turven, maar ik gok dat 80% van de zakelijke podcasts ongeveer de volgende vorm hebben: tussen de 30 en 45 minuten kletsen en preken voor eigen parochie. Vaak met een interne expert, want ja ‘We moeten toch vertellen, wat wij doen’. Nee, hoor. Dat hoeft helemaal niet. Tenminste niet als je doel is dat de podcast met plezier geluisterd wordt.

Klakkeloos kopiëren

Wat niet-merkgerelateerde podcasts doen, moeten ze zelf weten; ouwehoerpodcasts werken in veel gevallen uitstekend – we zien niet voor niets dat Man, man, man de podcast of De Zelfspodcast enorm scoren. Maar dat betekent niet dat je als merk dat concept klakkeloos moet kopiëren, en dat het dan werkt. Als je als merk echt iets wilt vertellen, zijn er ook met podcasts vele andere manieren mogelijk dan het letterlijk te vertellen. Met de directeur aan tafel praten over zijn visie voor het bedrijf (even plat gezegd), daarmee ga je toch eigenlijk met je marketingtechnieken een paar decennia terug in tijd. Je kunt veel origineler en daarmee veel sterker iets neerzetten, en daarin willen wij onszelf ook uitdagen.

Wil je een verhaal vertellen met impact, dan heeft het veel meer waarde als je er iets unieks meedoet. In een studio zitten en praten met enkele gasten kan iedereen. Het klopt dat ook wij podcasts hebben gemaakt waarvan we al wel wisten dat het de originaliteitsprijs niet zou gaan winnen. Meer dan eens waren de coronamaatregelen te beperkend. Maar dat was het niet voor Sligro, die de podcast Horeca Talent Portret liet maken. Een letterlijk inkijkje bij een horecaondernemer.

Of wat te denken van de ANWB, die in 2020 de podcast Verborgen Verhalen liet maken. Het boeide mij persoonlijk niet zoveel of er nog steeds een oud reuzenhert in de Drentse bossen rondhuppelt, maar het is me een partij goed gemaakt. Zakelijk bracht de ANWB De Nieuwe Mobielen uit, over de toekomst van mobiliteit. Over de uiteindelijke uitwerking is nog best veel aan te merken, maar de vorm en keuzes die gemaakt zijn verdienen een dikke pluim. Want deze podcast had een andere partij wellicht wel in een studio opgenomen, met interne sprekers een voor een aan het woord.

De geheime ingrediënten

Ingrediënten voor een goede zakelijke podcast? Kies een domein, bedenk een uniek construct, blijf niet binnen maar ga (deels) naar buiten en vertel je verhaal niet zelf of je verhaal moet echt te belangrijk zijn. Dus: de vorm van 45 minuten praten met een interne expert mag wat mij betreft de prullenbak in. Met het jaar 2020 als geheel erbij. Dan gaan we in 2021 het verschil maken.

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4