12 jan 2021 / BRAND PUBLISHING

Je medewerker of klant bereiken anno 2021? Maak je eigen radioshow!

Je wilt al je medewerkers tegelijk informeren, vermaken of enthousiasmeren? Je bent Teams, Skype en Zoom zat, maar dat vermaledijde corona maakt alles wel erg moeilijk? Dan hebben we een leuke oplossing: een live radioshow.

Jordy Hubers

Als student Journalistiek stond ik in 2005 voor een keuze. Audiovisuele of geschreven journalistiek. Maar ja, 2005 en radio, welke zot kiest dat? Wie luistert er nog überhaupt naar de radio behalve naar een liveverslag van de zinderende kampioenschapsrace in 2007? Dacht ik toen. Na het lezen van dit blogje kun je wel raden hoe pijnlijk dom deze keuze was. Hoewel mijn carrière in de geschreven journalistiek mij aardig wat goeds heeft gebracht.

De revival van audio-on-demand

Enfin, de revival van – laten we het even wat breder insteken – audio-on-demand is mooi om mee te maken. De podcasts vliegen je om de oren. En daarbinnen zie je veel vernieuwende concepten ontstaan. Van ultra korte podcasts, tot luisterverhalen met uren aan bingelistening. Van onderzoeksverhalen tot inhoudelijke gesprekken. Audio-on-demand is een genre waar veel te halen is, ook voor bedrijven en andere organisaties. Audio kan op zoveel manieren ingezet worden. Terwijl het jaar 2021 nog maar vier dagen oud was, hebben we met LVB, BIS en Showlight een radio-uitzending van anderhalf uur mogen maken voor UWV.

De UWV Nieuwjaarsradioshow

Vanwege corona is een nieuwjaarsreceptie voor 22.000 medewerkers wat lastig te organiseren. Daarom bracht UWV de receptie naar alle huiskamers van de UWV’ers in de UWV Nieuwjaarsradioshow. De show was live te beluisteren en te bekijken via een livestream. Gesprekken met UWV-bestuurders, reportages met UWV’ers, een live voorgelezen column, muziek en als klapppeerrrrr van de week een liveoptreden van Douwe Bob. Ruim 5.500 mensen hebben live geluisterd. Maar het is en blijft audio-on-demand, dus de show is op een later moment nog uitvoerig bekeken of beluisterd. Nog eens 600 mensen hebben de show later nog bekeken en 2.500 mensen hebben het bijbehorende bericht op de intranetomgeving van UWV gelezen. And counting.

Moraal van dit verhaal? Dat vreselijk irritante virus maakt op dit moment amper iets mogelijk. Geen nieuwjaarsborrel, geen groepsevent, geen brainstorm. Gevolg: ingedutte medewerkers, geen teambuilding en voordat je het weet herken je collega’s niet meer als straks de coronabrand meester is. Maar met een interactieve en live radio-uitzending zoals het UWV heeft georganiseerd, is van dit alles geen sprake. Sterker nog, de superlatieven vlogen ons om de oren en veel medewerkers van UWV vroegen of de radioshow een traditie zou kunnen worden.

Interesse? Meer weten? Mail me gerust.

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
7