Succes op Bestelling

Voor wie?

Disciplines

Marketingstrategie
Content design
Online marketing
Content marketing

Eindproduct

Videoserie
Podcasts
Infographic
Whitepaper

Wat is er gebeurd?

Vraag

PostNL wil zich in de zakelijke markt presenteren als dé logistieke e-commerce (kennis)partner.

Doelen

  • Claimen van PostNL als kennis-en ervaringspartner op het gebied van logistiek in e-commerce
  • Bouwen aan duurzame relaties met prospects en klanten
  • Stimuleren van kwalitatieve leads voor nog onbekende proposities

Belofte/kernboodschap

PostNL helpt ondernemers met de groei van hun bedrijf door logistieke innovatieve oplossingen te bieden die inspelen op trends in de e-commerce markt.

De vraag aan LVB: ontwikkel een PostNL-brede positionerende contentstrategie voor de lange termijn, die laat zien dat PostNL met haar kennis, middelen en technologie e-commerce ondernemers snapt en business kan helpen groeien.

Oplossing

We kozen voor een contentprogramma met als titel ‘Succes op Bestelling’, waarin we premium content in alle lagen van de funnel aanbieden. Over drie inhoudelijke assen: inspiratie, kennis en hulp. Het platform Succes op Bestelling (integraal onderdeel van de corporate website van PostNL) is opgezet om e-commerce ondernemers/webwinkeliers en groothandelaren te motiveren en te inspireren en uiteindelijk te helpen groeien. Met Succes op Bestelling helpt PostNL ondernemers succesvol te zijn in alle fases van de klantreis. Binnen dit contentprogramma werken we Business Unit overstijgend. Vitale zakelijke proposities als Mail, Pakketten en Logistiek zijn in dit programma geïntegreerd. De content vindt aldus z’n weg door de funnel:

Touch-laag (brand awareness)

In de touchlaag inspireren we (e-commerce) ondernemers met een succesverhaal van een ondernemer of ondernemers in de focusbranche. Dit in het licht van een maatschappelijke trend en trend binnen de branche/markt, waarbinnen een of meerdere PostNL proposities een rol krijgen.

Tell-laag (brand awareness + platform visits)

Hier bieden we de ondernemers praktische opvolgcontent. We informeren en motiveren (e-commerce) ondernemers over hoe PostNL met kennis en proposities hun business kan laten groeien.

Sell-laag (lead generation)

Hier nodigen we ondernemers uit en motiveren tot interesse en conversie in PostNL proposities/aanbod.

Succes op Bestelling is voortgekomen uit de wens om als één PostNL te communiceren, waarbij de behoefte en de journey van de ondernemer centraal staat. Verschillende content initiatieven brengen we samen onder en stemmen we op elkaar af, met als resultaat een logisch en eenduidig verhaal naar onze doelgroepen.

Elke editie van Succes op Bestelling bestaat uit een vaste set content assets:

  • Hoofdvideo (Docu in de Touch-laag. Ondernemer uit focusbranche staat centraal)
  • Expertvideo (Verdieping vanuit de hoofdvideo in de Tell-laag. Koppeling tussen trends en proposities.
  • Postcast (Verdieping vanuit de hoofdvideo en expertvideo in de Tell-laag. Paneldiscussie o.l.v. vaste host
  • Markt onder de Loep (whitepaper / infographic van de focusbranche in kwestie in de Tell-laag) Wordt als gated content aangeboden voor leadgeneratie.

Resultaat

Resultaten van Editie 1: Fashion

  • VTR van zowel hoofdvideo als expertvideo boven de 20%
  • VTR van 15” snippets van beide video’s boven de 45%
  • 150.000 geheel uitgekeken video’s
  • 315.000 totaal uitgekeken videocontent (hoofdvideo’s + snippets)
  • Kwalitatief onderzoek toont aan dat de doelgroep Succes op Bestelling waardeert en goed bij PostNL vindt passen
  • Inzet op LinkedIn heeft een CTR opgeleverd die ruim boven de benchmark ligt van andere zakelijke campagnes van PostNL
  • De radiocommercial heeft een 3,1% hoger netto-bereik opgeleverd. (Radio 1 en BNR)

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.