Voorbeschouwing Grand Prix Content Marketing 2019

De Grand Prix Content Marketing staat weer voor de deur. MarketingTribune maakte de balans op met Aart Lensink, directeur van LVB, gouden vriend van de vakprijs en in 2018 uitgeroepen tot Contentmarketingman van het Jaar.

De Grand Prix-uitreikingsavond vindt plaats op dinsdag 26 november in Postillion Amsterdam. De genomineerden zijn inmiddels bekend. Bekijk hier welke LVB-cases zijn genomineerd!

Wat is het laatste nieuws bij LVB?

We investeren momenteel flink in de ontwikkeling van nieuwe proposities. We barsten van de ideeën en willen de aanval openen op eigenlijk de hele marketingwereld. Dus het bruist hier. Veel merken zaten een beetje vast met hun contentmarketingambities. Een platformpje hier, wat how to-series daar, een losse hero-aanval. Maar telde het op? We zitten voor ons gevoel midden in een nieuwe fase van het vak en dat is geweldig leuk.

Welke trend zie je op dit moment in het contentmarketingvak?

Integratie van content, PR en reclame binnen het campagnedenken. Dat is de voornaamste trend. Je wil als merk dominant zijn rond een bepaald thema. Dat lukt moeilijk als je drie verschillende verhalen de wereld in slingert. Nu staat dat bekend als een samenwerking tussen de disciplines, maar binnen een jaar of twee ís het geïntegreerd denken en produceren een nieuwe discipline. Reclamemensen en contentmensen zijn nu twee soorten. Straks niet meer. De reclamespot is een van de manieren om het verhaal van het merk, vervat in de content, uit te serveren.

Een andere trend is de langverwachte internationalisering van contentmarketing. Daar zijn we nu volop mee bezig. Vanuit één organisatie met één platform en één strategie werken, dat wilden we al heel lang. Zoiets duurt altijd langer dan je eigenlijk zou wensen, maar goed: het gebeurt nu.

Wat verwacht je van de Grand Prix dit jaar; van welke case heb je bijvoorbeeld hoge verwachtingen?

Elk jaar is het een geweldig leuk feest. Dat moet zo blijven. Maar je wil de lat als markt hoger leggen. Als ik eerlijk ben, vrees ik dat we twee stromingen zien op dit moment. De ene groep wil voorwaarts, toenadering tot reclame, content als business cases, naar de wereldtop. De andere groep wil erkenning voor kleine merken omdat daar ook mooie dingen gebeuren. Voor dat laatste valt zeker ook iets te zeggen, maar persoonlijk zie ik daar weinig in voor een prijzenfestival. Dat is net zoiets als de toelatingsregels van de Pabo verlagen, omdat je nieuwe leerkrachten zoekt. De lat lager leggen, daar is nog nooit iemand beter van geworden. Grote contentcases, die zijn er helaas nog steeds te weinig. Daar mogen we als vakmensen best kritisch op zijn, zeker ook de jury’s.

Zelf verwacht ik veel van PostNL, dat is een beautycase in wording. Ziggo en Vodafone zijn ook beautycases. En zo ken er ik nog een paar.

Waar staat de Grand Prix als prijs wat jou betreft over drie jaar?

Dat kan op tal van plekken zijn. Ik denk dat we bij het bouwen van merken in een ‘content first’-fase zijn aanbeland. Dat is ontzettend positief, maar dan moeten we het ook wel waarmaken. Anders geven we de markt weg – en daarmee de Grand Prix aan andere prijzenfestivals.

In welke hoedanigheid gaan we jou straks op de uitreikingsavond aantreffen?

Misschien kom ik dit jaar als mezelf. Immer zonder alcohol.

Dit interview verscheen eerder op MarketingTribune.