09 mei 2023 / CAMPAIGNS LVB PODCASTS

Tot 30% meer museumbezoek dankzij podcastcampagne ‘De Verdwenen SS’er’

In de achtdelige podcastserie De Verdwenen SS’er gaan podcastmaker Jordy Hubers en Floris van Dijk, Hoofd Onderzoek bij Nationaal Monument Kamp Amersfoort, op zoek naar Walter Heinrich. Hij is grondlegger van Kamp Amersfoort en hij verdwijnt na de oorlog, spoorloos. Daarmee is hij de enige kampcommandant van een concentratiekamp in Nederland die niet vervolgd is voor zijn oorlogsmisdaden. Wat is er met hem gebeurd?

Anouk Teijema

Zeg je Tweede Wereldoorlog en concentratiekampen in Nederland, dan zegt menigeen direct Kamp Westerbork, sommigen halen Kamp Vught aan. Kamp Amersfoort wordt niet zo vaak genoemd. Terwijl in Kamp Amersfoort 47.000 mensen gevangen hebben gezeten, er 652 mensen de dood vonden en er een afgrijselijk regime huishield.

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers je museum weten te vinden? Hoe kunnen we een combinatie maken tussen fysieke en digitale ervaringen en die elkaar laten versterken? Een inhoudelijk verhaal vertellen aan een breed publiek en daarmee potentiële bezoekers interesseren…

Trailer De Verdwenen SS’er

Een historische zoektocht naar Walter Heinrich

iO en Nationaal Monument Kamp Amersfoort zijn een unieke samenwerking aangegaan in de achtdelige podcast: De Verdwenen SS’er. Een zoektocht naar de mysterieus verdwenen SS-kampcommandant Walter Heinrich van Kamp Amersfoort. Heinrich is een oorlogsmisdadiger, een massamoordenaar en de grondlegger van één van de gruwelijkste concentratiekampen in Nederland in de Tweede Wereldoorlog. In februari 1945 verdwijnt Walter Heinrich. Spoorloos. Wat is er met hem gebeurd? Naar deze antwoorden gaan Jordy Hubers en Floris van Dijk op zoek in de podcastserie “De Verdwenen SS’er”.

Een van de beste branded podcasts van Nederland

De podcast is volledig via owned kanalen en via free publicity aangejaagd. Dankzij de artikelen en items in de landelijke media (NOS Achtuurjournaal, Trouw, NPO Radio 1-programma NOS Radio1 Journaal, NOS.nl, NPO Radio 2-programma RinkeldeKinkel) en regionale media is onze podcast viraal gegaan en hebben we tot 1 mei dan 850.000 downloads van onze podcast weten te realiseren. Onze hoogste notering in de charts is plek 3 in Apple Podcasts. Acht weken hebben we op nummer 1 in de categorie Geschiedenis gestaan en in de top 10 overall. Ook op Spotify hebben we de top 10 gehaald en hebben we zes weken in de top 20 overall gestaan. Ook de waardering voor de podcast is hoog met een 4,7 gemiddeld uit 5 sterren in zowel Apple als Spotify.

Maar dat is niet het enige. Het doel was om meer bezoekers aan Nationaal Monument Kamp Amersfoort te binden. En dat is gelukt. Na livegang van de podcast in oktober 2022 zijn er in die eerste maand 30% meer bezoekers gerealiseerd dan een maand ervoor. Waar normaal de ‘rustige’ periode begint vanaf september, zijn er in oktober zelfs meer bezoekers geweest dan in augustus!

“Mijn vertrekpunt als maker was: ik wil een goed en spannend verhaal vertellen. Een podcast waarbij entertainment en educatie samengaan.”

Jordy Hubers – Podcast Creative iO

“Met de continu doorlopende stroom aan luisteraars, waarbij we zeker weten het miljoen gaan halen – zijn we erin geslaagd om heel veel mensen kennis te laten maken met Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Bovendien hebben we ervoor gezorgd dat een in Nederland onbekende oorlogsmisdadiger een gezicht heeft gekregen, waarbij we zelfs aan geschiedschrijving hebben gedaan voor de eeuwigheid. Met het toegenomen museumbezoek denk ik, ook al moet je hier altijd voorzichtig mee zijn,  dat De Verdwenen SS’er de beste branded podcast van dit moment is.”, vertelt Jordy.

De afleveringen van de podcast zijn te beluisteren via Spotify, Apple Podcasts en Google podcasts.

Deze branded podcast is in samenwerking met Nationaal Monument Kamp Amersfoort geproduceerd. LVB Podcasts (binnenkort iO Podcasts) creëert, produceert en distribueert branded podcasts. Dat zijn podcasts waarin de verhalen van onze opdrachtgevers centraal staan. Dat doen we middels ons LVB Branded Podcast Strategy Model.

Wil je meer weten wat een branded podcast voor jouw merk of organisatie kan doen? Neem dan contact met ons op.

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4