Commercials van 5 seconden die een verhaal vertellen. Het kan
Een verhaal vertellen over je merk binnen 5 seconden. Het kan. Met een ultrakorte commercial, maar dan wel mét inhoud, met een verhaal. Inderdaad, binnen 5 seconden.
Een verhaal vertellen over je merk binnen 5 seconden. Het kan. Met een ultrakorte commercial, maar dan wel mét inhoud, met een verhaal. Inderdaad, binnen 5 seconden.
Kort, korter, kortst is steeds vaker het mantra in de wereld van de commercial. Zeker online, waar kijkers met schuim op de mond wachten tot de pre-rol ad eindelijk is afgelopen en ze kunnen verder klikken. Dus dat betekent dat wij, content- en commercialmakers worden uitgedaagd. Want vertel maar eens een verhaal binnen 5 seconden (en geef het merk dan ook een duidelijke plek). Onmogelijk? Nope. Helemaal niet zelfs.
Een ultrakort verhaal vertellen
Korter is niet altijd slechter. Je kan in 5 seconden namelijk prima een verhaal vertellen. Natuurlijk is het een stuk lastiger dan in een langere commercial of in content. Maar het kan wel.
Maar hoe dan?
Het klinkt als een open deur, maar het begint met een goed idee. Een concept. Een strategie. Maar dan niet met een strategie alleen voor die ene korte commercial, maar met een overkoepelende (content)marketingstrategie. Eén goed idee dat te vertalen is naar verschillende vormen van content én advertising. In langere doc-achtige verhalen, in blogs, in infomercials, in banners en dus ook in commercials. De strategie is de paraplu boven al deze content. Als die klopt, dan is de vertaling naar een commercial van 5 seconden snel gemaakt. Als het ultieme idee maar klopt.
Hoe creatiever, hoe beter
Zorg vervolgens dat je commercialidee naadloos in je strategie past. Dat het klopt bij je boodschap. En zorg ervoor dat je een verhaal vertelt. Een echt verhaal. . En dat hoeft echt niet supersaai of duf te zijn. Hoe creatiever, hoe beter. Als je doelgroep je hoofdboodschap maar begrijpt.
Slapen, niet slopen
Check bijvoorbeeld deze korte commercial van Road Lodge (een hotelketen). Zij vertellen in 5 seconden een uitgebreid verhaal, met een diepere boodschap. Binnen 5 seconden weet Road Lodge te vertellen dat hun hotels vooral bedoeld zijn om te relaxen, niet om te feesten. Het is een eerlijk verhaal, dat vertrouwen wekt en meteen duidelijkheid geeft aan je doelgroep.
Van 0 tot 100
En wat dacht je van deze van Mercedes Benz Singapore. De introductie van de nieuwe Mercedes AMG GT-S. Een sportauto, die van 0 naar 100 km/h gaat binnen 3,8 seconden. En hoe vertel je dat? Precies, door de motor te laten horen.
Strategie op orde
Deze voorbeelden bewijzen het dus, het kan best, een verhaal vertellen binnen 5 seconden. Maar als je het wil, zorg dan in ieder geval dat de basis goed is, je strategie op orde en je doelen helder. En dan.. creatief doen.