24 feb 2021 /

Clubhouse blogserie deel 3: Wat zijn de nadelen van de app?

Grote kans dat je in de laatste dagen de naam van dit ‘nieuwe’ social kanaal al hebt horen vallen: Clubhouse. De app is al een jaartje oud, maar de afgelopen weken ging het aantal downloads door het dak.

Sanne van Lent

Mijn vorige blogs gingen over de werking van de app en ideeën voor merken om met Clubhouse aan de slag te gaan. In deze laatste blog uit de serie: heeft Clubhouse ook nadelen?

De nadelen van Clubhouse

Het is nog niet alleen maar hosanna. Clubhouse is nog volop in ontwikkeling. Sterker nog: het is nog niet eens voor iedereen toegankelijk. Download je de app, dan krijg je de mogelijkheid om jezelf op een waiting list te plaatsen totdat je toegang krijgt. En die toegang is – totdat de app volledig opengegooid wordt – op uitnodiging. Je kunt slechts een plekje in de app bemachtigen door een invite te krijgen van een andere gebruiker. Daarbij heeft iedere nieuwe gebruiker in het begin slechts 2 uitnodigingen te vergeven. Best wel exclusief dus. Dat doen ze heel slim én het is direct ook een voordeel van de app: door deze werkwijze is de drang extra groot om ‘bij de club te mogen horen’.

Het is maar net hoe je het bekijkt, maar de app kent ook nog wat andere ‘minpunten’:

  • (Vooralsnog) alleen beschikbaar op iOS
    Gebruik je een smartphone met Android besturingssysteem? Dan heb je pech. De app is momenteel slechts beschikbaar op iOS, dus alleen te downloaden door iPhone-gebruikers. Maar geen paniek, aan een Android variant wordt gewerkt. Met de groei van afgelopen weken is daar geen ontkomen aan. Nog eventjes geduld..
  • Alles is live (en niet terug te luisteren)
    Een nadeel dat tegelijkertijd ook juist de kracht van de app is: alles is live. Je moet er op dát moment bij zijn. Terugluisteren of gesprekken opslaan is niet de bedoeling en dus ook geen optie. Met het hosten van een room werk je dus alleen bínnen de app aan je zichtbaarheid. Clubhouse heeft (nog) geen effect op je zicht- en vindbaarheid in bijvoorbeeld Google.

    Een belangrijke tip: je kunt een room wel inplannen voor later. Wanneer je dat doet wordt dit zichtbaar voor je volgers en kunnen zij rekening houden met de aanvang (en deze zelfs in hun Google- of Apple-agenda’s zetten). Dat geeft je genoeg tijd om – eventueel ook via andere kanalen – reclame te maken voor je aankomende room.
  • Je kunt op ieder moment instromen.
    Zolang een room nog bezig is, kun je als luisteraar binnenkomen. Dat kan dus ook middenin een bestaand gesprek. Voor jou als luisteraar is dat in eerste instantie misschien niet echt een probleem. Toch kan het vervelend zijn. Dit geldt dan met name voor het stellen van dubbele vragen door het missen van informatie omdat je later in het gesprek gevallen bent.

  • Geen chatmogelijkheid
    Het is in de app niet mogelijk om persoonlijke chatberichten naar elkaar te vesturen, zoals dat via een DM op Facebook of Instagram wel kan. Wel kun je jouw volgers uitnodigen voor een closed room om een-op-een verder te praten. Maar wederom: audio only.

  • Privacy
    Bij iedere nieuwe social app worden vragen gesteld over privacy. Ook in Clubhouse zijn er op dit gebied nog wat losse eindjes. As we speak zijn de makers bezig met aanpassingen om de veiligheid van gebruikers en hun gegevens (nog) beter te beschermen.

Hoe nu verder met Clubhouse?

Door de groei van het aantal gebruikers en de interesse vanuit andere partijen is de kans aanwezig dat de app op korte termijn snel door ontwikkelt. De makers ontkomen er niet aan om vraagtekens rondom de privacy weg te nemen, maar ook om nieuwe features te blijven ontwikkelen en de app op termijn volledig open te stellen.  

Het feit dat de ‘grote jongens’ zoals Facebook al bezig zijn met een eigen rip off van Clubhouse, zegt wel iets over het potentiële succes van de app. Mijn ervaring: het is verslavend. Zowel op privé- als zakelijk gebied kom je in Clubhouse aan je trekken: een gezellig praatje maken of echt de inhoud in. De komende weken moet het gaan gebeuren met de app. Het is erop of eronder. Gaat het zo door, dan komen er in de toekomst ongetwijfeld opties voor adverteerders. Voor nu zou ik zeggen: stap ook (alvast) in en geef het een kans!

Sparren over de mogelijkheden van Clubhouse voor jouw merk? Neem dan contact met mij op.

Dit blog verscheen eerder op MarketingTribune.

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9