19 feb 2021 /

Clubhouse blogserie deel 2: Wat zijn de kansen voor merken? (3 ideeën)

Grote kans dat je in de laatste dagen de naam van dit ‘nieuwe’ social kanaal al hebt horen vallen: Clubhouse. De app is al een jaartje oud, maar de afgelopen week ging het aantal downloads door het dak.

Sanne van Lent

Mijn vorige blog ging over de werking van de app. In deze blog neem ik je mee in de (zakelijke) kansen van Clubhouse voor merken.

Clubhouse-ideeën voor merken

Is Clubhouse interessant genoeg om als merk (nu al) in te stappen? Ja! Zeker als je je richt op inhoud en expertise. Maar vooral in het kader van personal profiling is Clubhouse interessant. Het is een community en je gebruikt het op persoonlijke titel. Een prachtkans om (zakelijke) kennis te delen of het gesprek aan te gaan met je doelgroep (of die van jouw organisatie). Tegelijkertijd is het een plek waar je als professional kennis kunt uitwisselen met peers uit het vakgebied.

3 voorbeelden om Clubhouse zakelijk in te zetten

  1. Peer-to-peer kennisdeling in nichemarkten
    Start rooms waarin kennis en expertise met elkaar wordt gedeeld en nodig hier relevante personen uit je netwerk voor uit. Peers uit het vakgebied die inzichten met elkaar delen. Bijvoorbeeld de CEO van een IT-bedrijf die insights deelt over bestrijding van cybercrime. Een gemeente die in gesprek gaat over het betrekken en motiveren van inwoners. Een expert bij een mobiliteitsprovider die de ervaringen met elektrisch rijden als topic aansnijdt of een e-commercebedrijf dat tips deelt voor startups om online verkoop te verhogen.
  2. Een live podcast met externe gasten
    Het hosten van een (bestaande) live podcast met interessante gasten. Makkelijk, want digitaal én op afstand mogelijk. Het voordeel van een podcast hosten via Clubhouse met gasten of influencers uit het vak is dat het live is en dus exclusief. Maar óók dat de volgers van jouw gasten automatisch een melding krijgen bij de start van de room en je zo dus relatief eenvoudig organisch een publiek opbouwt.
  3. Employer branding activiteiten
    Hoe is het om te werken of stage te lopen bij jouw organisatie? Hoe is de cultuur en wie zijn de mensen? Open een room met medewerkers en HR-specialisten die vertellen wat werken bij jouw organisatie inhoudt en geef luisteraars de kans om vragen te stellen.

Zien en gezien worden

Laat je bij het gebruiken van de app vooral inspireren door de community. Bekijk hoe jouw netwerk invulling geeft aan de app en aan welke rooms zij deelnemen. En schroom niet om vooral zelf veelvuldig deel te nemen aan rooms die jij interessant vindt of waar je mogelijk een bijdrage kunt leveren. Ook de app Clubhouse is en blijft een social platform waar het gaat om zien en gezien worden. Of in dit geval: horen en gehoord worden. Hoe vaker je een podium neemt (of krijgt), hoe sneller jouw aantal volgers zal groeien. Een belangrijke tip is dan ook: vul de bio van je profiel in, zodat mensen die op jouw profiel klikken meteen weten wie je bent en wat je doet.

Heeft de app dan helemaal geen nadelen? Dat bespreek ik in mijn volgende – en tevens laatste – blog uit deze reeks.

Alvast sparren over de mogelijkheden van Clubhouse voor jouw merk? Neem dan contact met mij op.

Dit blog verscheen eerder op MarketingTribune.

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
2