Grand Prix Content Marketing 2016 Winnaar Beste distributie

Bloed redt levens

Voor wie?

Disciplines

Distributie
Videomarketing
PR en Online Marketing

Eindproduct

Videocampagne op Facebook om navelstrengbloeddonatie onder de aandacht te brengen.

Grand Prix Content Marketing 2016 Nominatie Beste Content Campagne
Videographer Awards 2017 (internationaal) Nominatie

Wat is er gebeurd?

Vraag

Not for profit organisatie Sanquin zorgt niet alleen voor een veilige bloedvoorziening, maar draagt met haar onderzoek en activiteiten ook bij aan innovatie in de Nederlandse gezondheidszorg. Een voorbeeld hiervan is de Navelstrengbloedbank, waar stamcellen uit navelstrengbloed worden opgeslagen om ziektes als leukemie mee te bestrijden. Sanquin vroeg aan LVB Networks: help ons om deze activiteiten onder de aandacht bij bloeddonors, (aanstaande) ouders en hun directe omgeving te brengen.

Oplossing

LVB Networks adviseerde om, als onderdeel van de contentmarketingstrategie, een videocampagne via Facebook te starten om navelstrengbloeddonatie onder de aandacht te brengen bij bloeddonors en (aanstaande) ouders en hun directe omgeving. Niet door wetenschappers erover te laten vertellen, maar door in een driedelige videoserie het persoonlijke verhaal van betrokkenen te delen. Met de boodschap: gedoneerd navelstrengbloed kan levens van kankerpatiënten redden. Door de focus op emotie te leggen, hoopten we dat Facebookfans tot interactie over gingen. Er is gekozen voor een Facebookserie omdat Sanquin daar al veel fans heeft. Daarbij was er geen budget om te adverteren via Facebook. Door de fans van Sanquin te betrekken bij de thematiek, kunnen zij als ambassadeur optreden en de content verspreiden onder hun vriendenkring zodat er een groot organisch bereik ontstaat.
In een drieluik vertellen een donor, een patiënt en een medewerker van Sanquin over hun bijzondere ervaringen. De video’s zijn binnen vier weken met ondersteunende Facebookposts verspreid. Naast de videoserie zijn op YouTube extra uitlegvideo’s geplaatst die antwoord geven op veelgestelde vragen over navelstrengbloeddonatie en de toepassing ervan.

Resultaat

Zonder advertentiebudget werden de drie hoofdvideo’s meer dan 75.000 keer weergegeven in Facebook. Elke video bereikte gemiddeld 73.084 Facebook gebruikers. In totaal kregen de video’s 3.469 likes en werden ze 783 keer gedeeld.

De videoserie kreeg aandacht op Lindanieuws.nl, in vakmedia en op ouderblogs. Onder de Facebookposts kwamen positieve reacties en vragen van toekomstige moeders waar zij hun navelstrengbloed kunnen doneren. Als klap op de vuurpijl meldde zich door de Facebook campagne een nog niet aangesloten ziekenhuis zich om samenwerkingsmogelijkheden met Sanquin op het gebied van navelstrengbloeddonatie te verkennen.

Alle cijfers van de videoserie op een rijtje:

  • 3 video’s
  • 4 weken
  • 0 paid en advertentiebudget
  • 219.252 mensen bereikt
  • 68.868 unieke bezoekers
  • 76.662 views
  • 4.830 likes, reacties en shares
  • 14 online publicaties
  • 1 ziekenhuis dat wil gaan samenwerken met Sanquin op het gebied van navelstrengbloeddonatie
Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.