Grand Prix Content Marketing 2017 Brons award B tot B

Energiekenners

Voor wie?

Disciplines

Videomarketing

Eindproduct

Videoformat Achter de knoppen
Serie Aan de knoppen
Business bibliotheek

Grand Prix Content Marketing 2017 Bekroning Beste Long Form Video
Grand Prix Content Marketing 2017 Nominatie Beste Video Singular

Wat is er gebeurd?

Vraag

De ambitie  vanuit Nuon Zakelijke Markt is: de nummer 1 energiepartner van zakelijk Nederland zijn. De vraag was: bedenk een concept voor een contentmarketingstrategie die enerzijds bijdraagt aan onze ‘in goede handen’ positionering en de ambitie om thoughtleader te zijn op het thema ‘energie’ in de zakelijke markt en anderzijds de mogelijkheid biedt om verschillende meer doelgroep specifieke campagnes te voeren.

Uitgangspunten:

  • Bijdragen aan de positionering ‘In goede handen’
  • Onderscheiden content concept & domeinkeuze
  • Kennis (doelgroep iets nieuws ‘leren’) & inspiratie staan centraal

Overall doelstellingen:

  • Thoughtleadership binnen domeinkeuze
  • Vanuit content bijdragen aan engagement bestaande klanten
  • Leadgeneratie & nurturing

Oplossing

De missie van ‘Energiekenners’ van Nuon Zakelijk is dat ondernemers in Nederland binnen twee jaar de kengetallen en energietermen in hun hoofd hebben. Pas dan namelijk zijn ondernemers in staat om een eigen visie op energie in hun onderneming te ontwikkelen. De contentparaplu voor de gehele strategie: Energiekenners. Daaronder hebben we drie formats bedacht die bijdragen aan de missie en de doelstellingen.

Format 1: Achter de knoppen

We kijken letterlijk achter de knoppen bij iconische Nederlandse gebouwen en monumenten. Elk Nederlands bedrijf en elk Nederlands gebouw heeft een verhaal. Op een intrigerende en entertainende manier laten we de doelgroep iets nieuws leren. We laten ze kennis opdoen. Energiekennis. Maar dan op een leuke, verrassende manier. Bekijk hier de eerste aflevering en de expertvideo’s: video 1 en video 2.

Format 2: Aan de knoppen

In dit format vergelijken we energieverbruik van verschillende branches met elkaar, maar ook ondernemers onder elkaar. In het Energieduel zetten we twee ondernemers tegen over elkaar. Hoeveel verbruiken zij? Vinden ze dat ze het goed doen? Eerlijke ondernemersportretten over ondernemen en energie.

Format 3: Business Bibliotheek

Als we van de Nederlandse ondernemer Energiekenners willen maken, dan moeten we ze heel veel informatie aanbieden. Over energie, gas en duurzaamheid. Kengetallen, feiten en cijfers. Dit format is dé content die aan de basis ligt van alle andere contentformats. Dit is de zoek-content. De content waar je op terug kan vallen en altijd naar kan verwijzen.

Resultaat

De contentstrategie Energiekenners is begonnen in juni 2017; de resultaten zijn al boven verwachting. Vooral in watchtime en CTR op LinkedIn overtreft met name het format Achter de knoppen alle verwachtingen.

Meer dan 30% van de mensen die begint met het kijken van de docu Achter de Knoppen kijkt de documentaire uit. De gemiddelde watchttime van de documentaire is 40% (8 minuten). Dat getal is ver boven de benchmark voor dit soort long-form video’s. Met deze resultaten weten we na drie maanden al een wezenlijke bijdrage te leveren aan 2 van de 3 doelstellingen (thoughtleadership binnen domeinkeuze en vanuit content bijdragen aan engagement bestaande klanten).

De CTR op Linkedin is zelfs 5x beter dan de industry benchmark (1,73 tegenover 0,35).

Maar ook in bereik zijn de cijfers beter dan vooraf gedacht. In totaal werden voor de complete campagne ‘Achter de Knoppen Arena’ 17.261 video views behaald, waarvan 12.862 views voor de 20 minuten durende documentaire.

De cijfers:

  • 584.104 impressies. Totale grootte doelgroep: 230.000 – 440.000 personen.
  • 17.261 videoviews.
  • Meer dan 30% van de kijkers die aan de docu beginnen, kijken hem helemaal uit.
  • Twee korte video’s waarin de energie-experts van de ArenA aan het woord kwamen werden gemiddeld voor 60% en 72% uitgekeken.
  • Een CTR van 0.49% over alle verschillende kanalen.
  • Een maximale CTR van 1,73% op Linkedin. Dat is een fors positief verschil t.o.v. de industry benchmark van 0,35%!