Grand Prix Content Marketing 2016 Winnaar Beste Longread

TomTom (Innovators)

Voor wie?

Disciplines

Formatontwikkeling, Contentcreatie, Bureauredactie, Distributie

Eindproduct

Artikel uit de serie Innovators. Een gedetailleerde reconstructie van hoe TomTom innovaties initieerde en uitvoerde.

Wat is er gebeurd?

Vraag

KPMG is een van oorsprong Nederlandse accountants- en adviesorganisatie die internationaal actief is in meer dan 155 landen. KPMG Nederland maakt deel uit van de “Big Four” en biedt diensten op het gebied van audit en advisory, waaronder innovatie.
KPMG Advisory had eind 2015 twee ambities: zijn bekendheid op het gebied van innovatie(consulting) vergroten en aansluiting vinden met de doelgroep van beslissers op het terrein van innovatie, strategie en beleid binnen grote organisaties.

Oplossing

LVB ontwikkelde Innovators. Een content platform, powered by KPMG, over hoe innovatie werkt. Een inhoudelijk en visueel onderscheidende positie. Kern van het platform vormen de ‘reconstructies’: gedetailleerde verhalen over succesvolle én mislukte innovaties.
Waar concurrenten in abstracties praten (‘we help you navigate through rapidly changing environments’), maakt KPMG het concreet. KPMG begrijpt waar ondernemers wakker van liggen en hoe je als onderneming tot innovatie kunt komen. Innovators ontmythologiseert het begrip innovatie. Je leest er wat een bedrijf nu echt heeft gedaan om het mogelijk te maken.

Het hart van het platform wordt gevormd door gedetailleerde reconstructies van succesvolle cases. Het inspirerende, leerzame en openhartige stuk over TomTom (“Hoe TomTom de perfect storm overleefde en zichzelf opnieuw uitvond”) is het meest gelezen en gedeelde artikel. Tot in detail reconstrueert Innovators hoe TomTom innovaties initieerde en uitvoerde. Innovaties die ervoor zorgden dat het bedrijf als herboren uit de perfect storm rees en Google versloeg. Topman Pauwels: ‘We hebben nu alles in huis om een auto zelf te laten rijden.’

Resultaat

Op LinkedIn werd de TomTom-post 19.940 keer organisch bekeken In een in omvang kleine en strikt gesegmenteerde ontvangersgroep is dat een buitengewone prestatie.

Het engagement van de longread op Linkedin: 2,32% (LinkedIn spreekt van een succes vanaf 0,4%).

Met hulp van een paid campagne zagen nog eens ruim 40.000 mensen op LinkedIn de TomTom-post voorbijkomen. Ook onder hen, en dat is heel bijzonder, was het engagement hoog (1,78%).

Ruim 1.000 bezoekers van de site lazen de longread over TomTom (de totale doelgroep van KPMG Innovators bestaat uit zo’n 4.000 beslissers op het gebied van innovatie).

De gemiddelde leesduur van de longread over TomTom: 5:30 minuten. Kortom, ook inhoudelijk een zeer goed gewaardeerd artikel dat uitgelezen wordt.

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.