Grand Prix Content Marketing 2017 Nominatie Beste PR-inzet vanuit contentmarketing

Gourmetiquette

Voor wie?

Disciplines

PR & Online Marketing

Eindproduct

PR offensief en Facebookcampagne

Wat is er gebeurd?

Vraag

Om het imago, de zichtbaarheid en de herkenbaarheid van de Vereniging van Keurslagers en aangesloten slagers te versterken is door LVB Networks het ‘Gourmetiquette-onderzoek’ uitgevoerd. Hierin werden de gewoonten/ etiquette vanNederlanders rondom het gourmetten en het kerstdiner onder de loep genomen.

Oplossing

Met een onderzoek onder ruim 1.000 consumenten uitgevoerd door Multiscope wist LVB Networks media-aandacht te realiseren om het thema ‘gourmetten’ te claimen. Het ‘gourmetiquette-onderzoek’ was gericht op het gourmetgedrag van Nederlanders. Er zijn thema’s vastgesteld en aan de hand daarvan zijn in december  twee persberichten uitgezet. Het eerste persbericht ging over de groeiende populariteit van het gourmetten onder jongeren. Ook werden de gewoonten tijdens het gourmetten besproken, zoals het meest favoriete vlees, de grootste irritaties tijdens het gourmetten en de verschillen tussen mannen en vrouwen. Het tweede persbericht was ingestoken op de gewoonten rondom het kerstdiner, zoals waar men het kerstdiner het liefst nuttigt en wat de bron van irritaties zijn rondom het kerstdiner.

Naast het PR offensief is er tegelijkertijd een Facebookcampagne opgezet. Door een foto te delen van een gourmettafel met #PretMetGourmet konden mensen kans maken op het winnen van een van de 100 gourmetsets, een gourmetbestelling ter waarde van 40 euro of een kerstcadeaukaart.

Resultaat

De resultaten van het Gourmetiquette-onderzoek kregen aandacht in grote media zoals het Algemeen Dagblad, Editie NL, de Volkskrant enLindanieuws. Het totaal van 41 publicaties heeft geresulteerd in een mediawaarde van 92.246 euro. Hoogtepunt waren Chantal Janzen en Johnny de Mol, die het artikel in het AD deelden met hun achterban op de verschillende social kanalen.

De facebookcampagne heeft geleid tot ruim 10.000 nieuwe volgers van de pagina van de Vereniging van Keurslagers. In totaal werden er honderden foto’s gedeeld en zijn met de berichten 664.027 personen bereikt.