Espria Leefplezierapp

Voor wie?

Disciplines

PR & Online marketing

Eindproduct

Facebookcampagne
PR-offensief
double click campagne

Wat is er gebeurd?

Vraag

Zorgorganisatie Espria ontwikkelde samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) een app om het leefplezier van ouderen te vergroten: de Leefplezierapp. Door 30 dagen lang elke dag een aantal vragen te beantwoorden wordt in kaart gebracht waar ze gelukkig van worden of wat ze juist energie kost. De vraag aan LVB: breng de Leefplezierapp onder de aandacht bij de doelgroep 65-plussers, met als doel om het aantal appdownloads te verhogen.

Oplossing

Om maximale aandacht voor de app te realiseren, adviseerden we een campagne-aanpak waarin we zowel PR als social media inzetten. We deelden de lancering van de app op in een drietal fasen:

Fase 1: informeren

In de 1e fase benaderden we zowel de landelijke, regionale als vakmedia, waarbij zowel gebruikers als de onderzoeker van de RUG aan het woord lieten. Op social media benaderden we de doelgroep met triggerende posts over situaties die hen gelukkig maken (drankje op het terras vs. op pad met de kleinkinderen).

Fase 2: activeren

In de 2e fase benaderden we de doelgroep met een winactie, die we via Facebook verspreiden, waardoor we de doelgroep heel gericht konden targetten. Doel van de winactie was bereik en interactie met de doelgroep.

Fase 3: informeren en activeren

In de 3e fase lieten we een onderzoek uitvoeren naar geluk onder 65-plussers, waarbij we een uitsplitsing per regio maakten. Dit bericht boden we aan bij de regionale media. Daarnaast zetten we een bannercampagne (double click) uit, aangevuld met een social media-campagne, beiden met als doel appdownloads.

Resultaat

In totaal werden er met de campagne online ruim 2 miljoen 65-plussers bereikt, leverde dit ruim 10.000 clicks naar de website op, kreeg de Leefplezierapp aandacht in landelijke, regionale als vakmedia en werd de app maar liefst 4.500 keer gedownload! Alle resultaten op een rij:

PR

In totaal kreeg de Leefplezierapp aandacht op zowel de landelijke, regionale als vakmedia, o.a. Maxvandaag, het Reformatorisch Dagblad, 50+magazine en Troskompas en RTV Noord. De hele campagne leverde 28 publicaties op – in print, op de radio als online.

Social media

Met de inzet van paid budget werden op Facebook bijna 800.000 senioren bereikt; dat betekent dat op Facebook een kwart van de totale doelgroep werd bereikt. Daarnaast werd er massaal op de link geklikt. De CTR van de campage was 1,4% – het dubbele van de landelijke benchmark.

Double click campagne

Via de double click campagne werd het merendeel van de doelgroep bereikt: maar liefst 1,8 miljoen 65-plussers zagen de campagne voorbij komen. De CTR lag op 0,18% (benchmark 0,10%), met ruim 6.000 clicks als resultaat.

lindy Voskuil
PR specialist @ LVB

In totaal werden er met de campagne online ruim 2 miljoen 65-plussers bereikt, leverde dit ruim 10.000 clicks naar de website op, kreeg de Leefplezierapp aandacht in landelijke, regionale als vakmedia en werd de app maar liefst 4.500 keer gedownload!

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.