15 mei 2018 / LVB

Nú vaart maken met samenwerking tussen Nederlandse media-exploitanten

De ‘grote Amerikanen’ pakken ruim driekwart van de online mediabestedingen. De Nederlandse media-exploitanten pakken de kruimels. Dat moet anders, vinden de Nederlandse mediabazen.

LVB


De ‘grote Amerikanen’ pakken ruim driekwart van de online mediabestedingen. De Nederlandse media-exploitanten pakken de kruimels. Dat moet anders, vinden de Nederlandse mediabazen. ‘We moeten samenwerken’, zeiden ze onlangs op het Cross Media Congres. Doe het dan! Bij deze een oproep tot concrete samenwerking. 

Onlangs wonnen we (ABN AMRO MeesPierson, LVB Content Marketing en RTLZ als launching mediapartner en Business Insider en YouTube als aanvullende kanalen) de Gouden Cross Media Case van het Jaar .

Wij blij. Want het bevestigt dat je met Nederlandse media-exploitanten echt aan gouden cases kunt bouwen voor mooie merken. De afgelopen jaren hebben we allemaal – bureaus, adverteerders – de Nederlandse mediabedrijven te vaak links laten liggen. Om veel redenen. De belangrijkste: met Google, Facebook en LinkedIn kun je ontzettend effectief doelgroepen targetten. En kijk ze eens lekker rapporteren. Je zit als makers (marketeers en bureaumensen) zelf aan de distributie- en conversieknoppen.

Branded partnership

Nee, dan de Nederlandse mediabedrijven. Als je een branded partnership wilt, moet je echt héél erg graag willen. Want: de rapportages zijn veel te summier. Ze verkopen vooral bereik, en negeren de behoefte van klanten aan leads en data. (De goeden uiteraard uitgezonderd). En ze werken te weinig samen. Alsof je met één exploitant je beoogde publiek kunt bereiken. Samenwerkingen zijn op de vingers van één hand te tellen. Ten slotte horen we te vaak een raar argument: ‘Laat ons de content maar maken, want wij kennen onze doelgroep het beste’. Waarna de content uitbesteed wordt aan een paar goedwillende freelancers die te vaak nét-niet content maken, die ook nog eens op onvindbare partnerpagina’s belanden.

Dat kan beter. Dat moet beter.

Reddingsboei

Op het Cross Media Congres werd samenwerking genoemd als dé reddingsboei voor de Nederlandse mediasector. Daar ben ik het honderd procent mee eens. Maar laten we het dan eens concreet maken. Wat ik zou willen voorstellen, en ik weet me gesteund door veel vakgenoten, om de koppen eens bij elkaar te steken en concreet te worden over in elk geval Branded Partnerships. Op spot/banner-inkoop wordt al aardig samengewerkt, maar bij branded partnerships is het ieder voor zich en God voor ons allen.

We horen dat bijna iedereen in de sector bereid is samen te werken. Om een grote stap te maken, zou ik een bijeenkomst willen voorstellen, waar we met elkaar concreet gaan kijken hóe we beter kunnen samenwerken. Hoe we serieus kunnen opboksen tegen de Amerikaanse hegemonie. Liefst nog deze maand. Wie doet er mee?

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4