08 jan 2015 / LVB

Zet voorlichting in voor kindvriendelijker medicijnen

Kinderartsen willen meer kindvriendelijke medicijnen. Ouders verdienen betere informatie. Niet alleen farmaceuten kunnen hierbij helpen, maar ook marketeers. De recente oproep van kinderartsen voor kindvriendelijke medicijnen is méér dan een…

LVB

Kinderartsen willen meer kindvriendelijke medicijnen. Ouders verdienen betere informatie. Niet alleen farmaceuten kunnen hierbij helpen, maar ook marketeers.

De recente oproep van kinderartsen voor kindvriendelijke medicijnen is méér dan een noodkreet. Het is een voorbeeld van hoe zorgverleners, voorschrijvers en ouders met kindermedicijnen worstelen. Farmaceuten kunnen wel kindervarianten op medicijnen voor volwassenen ontwikkelen, maar zien er weinig markt in. Ouders hebben moeite met de begeleidende informatie bij de medicijnen, omdat die onvoldoende toegankelijk is voor leken. Voorschrijvers ergeren zich soms aan de documentatie van producenten, die zij te weinig toegespitst vinden, maar waar zij wel van afhankelijk zijn. Kortom, een complexe uitdaging voor alle betrokkenen, inclusief politiek en verzekeraars. Als deze partijen met elkaar aan de slag moeten, is de kans groot dat de kinderen om wie het nu gaat volwassen zijn als er een oplossing komt. Als de oplossing er al komt.

Druk opvoeren
Er zijn meer manieren om de kindvriendelijkheid van medicijnen te vergroten dan een Sinaspril-variant. Artsen, ouders en patiëntverenigingen kunnen zelf moeilijk pillen gaan produceren. Wat ze wel kunnen, is werken aan bewustwording en kennis. Er valt een wereld te winnen met intensievere voorlichting aan ouders over zelfmedicatiemiddelen voor kinderen. Ook in de keten van farma-industrie, apotheker en voorschrijver kunnen kennisoverdracht en casuïstiek altijd beter. Dit is relatief eenvoudig te realiseren. Voorbeelden te over. In België bijvoorbeeld, waar een complete overheidscampagne is opgetuigd. In Nederland kan de site www.kindermedicatie.nl van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik de springplank zijn voor autonome of geïntegreerde campagnes. Welke richting het opgaat en wie het initiatief neemt, is minder belangrijk dan dát er wat gebeurt.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4