#ZegErWatVan: campagne Rutgers en Atria tegen victim blaming
Het komt nog téveel voor: victim blaming. Jongeren die te maken krijgen met seksuele intimidatie of (online) geweld en daar onterecht zélf de schuld van krijgen.
Om aandacht te vragen voor de bredere victim blaming-campagne, ontwikkelden Rutgers en Atria in samenwerking met LVB twee spraakmakende campagnevideo’s met de oproep: #ZegErWatVan!
Victim blaming is schadelijk en zorgt ervoor dat slachtoffers zich nóg ellendiger voelen. Bovendien bagatelliseert victim blaming het geweld. Door het slachtoffer verantwoordelijk te maken komt de dader ermee weg. Dit houdt een cultuur in stand waarin geweld niet serieus wordt genomen. In de ontwikkelde campagnevideo’s, gericht op jongeren, komen twee schrijnende alledaagse voorbeelden aan bod.
Awareness onder jongeren
De campagnecontent, waar deze video’s onderdeel van zijn, wordt breed verspreid via social media en roept jong én oud op er iets van te zeggen als je victim blaming opmerkt. Samenwerkingen met diverse organisaties, influencers en mediapartijen moeten zorgen voor awareness onder jongeren.
Geef een tegengeluid en doe zelf mee met de actie door de campagnevideo’s te delen op social media, gebruik te maken van de campagnestickers en de hashtag #ZegErWatVan!
Meer informatie over de campagne vind je hier.
Videocreatie en social advies: LVB
Strategie & concept: The Merge
Opdrachtgever: Rutgers & Atria o.l.v. Sara Madou