Zeg het met plaatjes: 4 suggesties voor zorgprofessionals
U bent de laatste die nog leest in Nederland. Alle anderen kijken liever plaatjes. Als erudiet vaderlander kunt u dit betreuren, als professional moet u er gewoon mee leren omgaan….
U bent de laatste die nog leest in Nederland. Alle anderen kijken liever plaatjes. Als erudiet vaderlander kunt u dit betreuren, als professional moet u er gewoon mee leren omgaan. In de zorg – de eerstelijns niet uitgezonderd – gaat dat met horten en stoten.
Even de harde cijfers: de totale leestijd per dag van de helft van de Nederlanders bevolking is minder dan tien minuten per dag. Dan hebben we het niet alleen over boeken, kranten en tijdschriften, maar ook over iPad en smartphones waar De Telegraaf, Elsevier en zelfs roddelblad Privé te vinden zijn. Niet heel verwonderlijk zijn het met name jongeren en lager opgeleiden die het aap, noot, Mies vergeten, maar ook ouderen en hoger opgeleiden binden zich in toenemende mate aan YouTube, tv on demand, games en andere visuele alternatieven voor drukinkt. Nederland leest al jaren steeds minder en die trend zal zich naar verwachting alleen maar verder voortzetten.
Fotografie, infographics en zelfs strips worden steeds nadrukkelijker zichtbaar in voorlichtingsfolders. Patiëntenverenigingen en farmaceuten investeren fors in video’s met uitleg over aandoeningen en behandelingen. Ziekenhuizen en zorginstellingen boetseren hun websites aan de hand van de laatste inzichten over de wijze waarop internetconsumenten het beeldscherm gebruiken. In de eerste lijn ontbreken de budgetten en menskracht hiervoor, maar er zijn wel degelijk ‘quick wins’ mogelijk. Hierbij vier suggesties:
1. Wees (ook) visueel selectief in wat u de wachtkamer binnenlaat
U bent gewend voorlichtingsfolders van aanbieders en instituten inhoudelijk te beoordelen voordat u ze loslaat op wachtkamerbezoekers. Kijk voortaan ook naar de visuele toegankelijkheid.
2. Stel uw eigen bibliotheek samen
Het hoeft niet meer dan een paar uur googlen te kosten om de beste materialen online te vinden; van zowel bestaande partners als partijen in andere regio’s. Met respect voor het auteursrecht is het met niet-commercieel materiaal meestal goed mogelijk deze materialen aan te bieden of te hergebruiken. U hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.
3. Word zelf ook visueler
In de tijd dat u een blog schrijft voor de site van uw praktijk, hebt u (of uw zoon of buurmeisje) ook een video met dezelfde inhoud opgenomen. Publieke omroep-kwaliteit is niet nodig. Integendeel; authentieke ‘homevideo’s’ scoren op media als YouTube vaak vele malen beter dan gelikte semi-commercials.
4. Deel beeld en data
Buiten uw regio is uw informatie ook bruikbaar en welkom. Deel de informatie waar u terecht trots op bent, op de digitale platforms van belangen- en bracheorganisaties. En waarom ook niet meteen Pinterest?
Dit blog verscheen eerder op MedischOndernemen.nl.