22 mei 2014 / LVB

YouTube is geen socialmedianetwerk. Of wel?

YouTube is niet langer alleen de drager van je video. Onder jonge internetgebruiker is het een heus socialmedianetwerk (realitycheck: ik word oud). Dat blijkt wel uit het item in De…

LVB

YouTube is niet langer alleen de drager van je video. Onder jonge internetgebruiker is het een heus socialmedianetwerk (realitycheck: ik word oud). Dat blijkt wel uit het item in De Wereld Draait Door : scholieren bereiden zich massaal voor op hun examens met trainingen via YouTube. Ook op andere kanalen wordt massaal geabonneerd en in de comments worden video’s uitgebreid besproken. Dus wil je de millennial bereiken: richt je YouTubekanaal goed in en beloon je abonnees met waardevolle content.

Social media of videodrager?
Jarenlang heb ik geroepen dat YouTube voldoet aan alle criteria van social media, maar niet als dusdanig gebruikt wordt. Het is een platform waarop user-generated content wordt geplaatst, dat (meestal) zonder tussenkomst van een redactie kan worden besproken en beoordeeld door andere gebruikers van het platform. Eerder was YouTube meer een tool om een video op te plaatsen en van daaruit te distribueren onder je doelgroep. Dat verandert dus steeds meer.

Een half miljoen Nederlandse abonnees
In vergelijking met de gebruikers uit de Verenigde Staten zijn er in Nederland relatief weinig mensen die actief reageren op video’s of druk zijn met  liken of disliken, laat staan abonneren op een YouTubekanaal. Waarom zou je dat doen? Ik ga toch niet dagelijks naar YouTube om daar mijn timeline te bekijken? Dat doe ik al op die andere netwerken. Maar kijkend naar de Nederlandse YouTube-channels met de meeste abonnees heeft de top 12 meer dan een half miljoen abonnees. Een half miljoen! En ik maar denken dat niemand dat dat deed.

  De vijftien best bekeken Nederlandse YouTubekanalen

 

Hardwell, Armin van Buuren en Tiësto lukt het wel
In bijvoorbeeld Amerika wordt YouTube wel als een volwaardig socialmedianetwerk gezien. Daar wordt veel meer geabonneerd op kanalen en vindt veel meer interactie plaats. De Nederlandse top 12 van populairste YouTubekanalen zijn in handen van één van Nederlands grootste exportproducten: muziek. De kanalen van Hardwell, Armada Music (o.a. Armin van Buuren) en Tiësto voeren de lijst aan. Elk van deze kanalen heeft ongeveer anderhalf miljoen abonnees. Op zich logisch, want het zijn allemaal artiesten met internationale bekendheid. Tot ik bij de nummer elf op de lijst aankom: Kud, daar gaat mijn theorie. Kud – want zo heet het kanaal – is een Nederlandstalig YouTubekanaal met (op dit moment) 562.000 abonnees. De 226 video’s werden gemiddeld 630.000 keer bekeken. En ik benadruk het nog eens, de video’s zijn dus in het Nederlands. Kennelijk zijn er toch mensen die YouTube gebruiken als een socialmedianetwerk. Het blijkt dat dat de generatie net na mij is.

 

Het populairste Nederlandstalige YouTubekanaal: Kud

Interactie op YouTube
Uit een korte rondvraag onder mensen in mijn omgeving die geboren zijn in de jaren ’90 – ik ben zelf van ’87 – blijkt dat zij wel degelijk naar YouTube gaan. Vooral om daar hun timeline te checken, om rond te klikken van video naar video en  om te interacteren met de video’s door te liken, disliken en te reageren. Blijkbaar is dit niet alleen zo in mijn omgeving. Uit onderzoek van The Intelligence Group bleek een half jaar geleden al dat YouTube onder tieners (14-18 jaar) in de Verenigde Staten beter werd bezocht dan Facebook. Ook in de leeftijdscategorie 19-24 jaar is het videonetwerk populairder, hoewel het verschil minimaal is.

 

Uit onderzoek van The Intelligence Group blijkt dat millennials YouTube het meest bezoeken

YouTubekanaal in je videomarketingstrategie
Dus als je een jonge doelgroep wilt aanspreken moet je als merk actief zijn op YouTube. Maar wat nu een trend is onder de millennials kan straks zomaar gemeengoed zijn voor heel online Nederland. Dus richt je YouTubekanaal goed in en wees vooral niet bang om op dat kanaal het gesprek aan te gaan. De kijkers van je video staan open voor de conversatie, dus maak daar gebruik van. Roep ze op om zich te abonneren op je kanaal. En blijf vervolgens zichtbaar door je abonnees regelmatig te belonen met nieuwe inspirerende, helpende of vermakelijke video’s.

 

Door Peter Dommerholt, Online Media Consultant bij LVB Networks.

 

Lees ook over de zes meest gemaakte fouten in videomarketing.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9