29 nov 2011 / LVB

Wat heeft online PR dat offline PR niet heeft?

Online PR is een ondergeschoven kind in de communicatiestrategie van veel organisaties. Ondanks dat social media ontzettend gehypet worden, is online PR nog steeds een ondergeschoven kind in de communicatiestrategie….

LVB

Online PR is een ondergeschoven kind in de communicatiestrategie van veel organisaties.

Ondanks dat social media ontzettend gehypet worden, is online PR nog steeds een ondergeschoven kind in de communicatiestrategie. Online aandacht is mooi meegenomen, maar wordt door organisaties minder hoog aangeschreven. Vaak is dat onterecht.

Beroeps- versus burgerjournalist
Het eerste voordeel: er zijn veel meer mogelijkheden bijgekomen om aandacht te krijgen in de media. Wie tot enkele jaren geleden goede publiciteit wilde realiseren, had traditioneel één belangrijke hobbel te nemen: de journalist. Een vakman of vakvrouw die beoordeelt of het aangeboden nieuws relevant is. Maar nu heeft deze vakman of vakvrouw concurrentie. De burgerjournalist is in opkomst. Deze heeft met name online vrij spel. Op allerlei terreinen weten zij media, met name sites, te creëren die publiek trekken. En die worden in veel gevallen ook een autoriteit op specifieke terreinen. De ‘burger’ die journalist wordt, is in veel gevallen sterk geïnteresseerd in het onderwerp en soms zelfs beter op de hoogte dan journalisten. De blogs die deze mensen schrijven, zijn in zekere zin volwassen media. De verschillende gespecialiseerde blogs worden als autoriteit gezien. Natuurlijk, er wordt over veel bloggers wat af gemopperd. Er zit ontzettend veel kaf onder het koren. Maar als aanvulling op de traditionele, professionele media zijn ze een factor van belang geworden. Het media-universum is veel en veel groter geworden dankzij de opkomst van duizenden blogs.

Delen en waarderen publicaties            
Het tweede voordeel: de publicaties van uw organisaties kunnen talloze keren worden gedeeld. Het delen en waarderen van online berichten gaat vaak erg makkelijk. Hierin hebben online media een grote voorsprong ten opzichte van printmedia, radio of tv. Een online ‘knipsel’ kan direct getwitterd worden, of dankzij de technologie direct doorgeplaatst worden naar een andere social media tool.

Afrekenbaarheid publicatie
Het derde voordeel: het ‘afrekenbaar’ maken van de inzet van een PR-euro. Dat kan online een stuk makkelijker. Offline publicaties, bijvoorbeeld in krant of magazine, worden middels een vrij ouderwets systeem gewaardeerd: door het artikel te vertalen in de waarde van een fictieve advertentie. Daarnaast geven de oplagecijfers de zekerheid over het aantal gedrukte exemplaren, maar meten niet of een artikel ook daadwerkelijk gelezen wordt. En als dat al zo is, is het onbekend wat de waardering is. Bij online publicaties kan er veel meer gemeten worden. Veel nieuwssites of blogs houden statistieken bij van hoe vaak een artikel gelezen wordt. Tevens bieden ze ruimte om te reageren. Bovendien kunnen lezers van online artikelen hun waardering vaak uitspreken, via bijvoorbeeld een ‘I like’ button of een sterrensysteem.

Herleiden van site-bezoek
Het vierde voordeel: via analysetools als Google Analytics is het mogelijk om te achterhalen waar je sitebezoek vandaan komt. Het is dus ook vrij makkelijk om te achterhalen of bezoekers direct doorlinken, klikken dus, vanuit een online publicatie. Bij een offline publicatie is niet te achterhalen of extra sitebezoek daarvan een gevolg is. Dit kan wellicht ook het gevolg zijn van een reclame-uiting of een zoekmachineresultaat.

Online vindbaarheid
Het vijfde voordeel: waar traditionele media nauwelijks een rol in kunnen spelen en wat steeds belangrijker wordt voor organisaties, is de online vindbaarheid. Dankzij de inzet van online PR kan de vindbaarheid in zoekmachines als Google beïnvloed worden. Met name wanneer de online middelen strategisch ingezet worden door bijvoorbeeld in blogteksten relevante keywords op te nemen. Ook door actief gebruik te maken van externe, relevante en kruislingse links kan het zoekmachineresultaat geoptimaliseerd worden. Bovendien biedt structurele online PR een continue stroom aan nieuwe content die je op de homepage van je website kunt plaatsen, wat misschien nog wel de meeste invloed heeft op een hoge plaats in Google. Door met online PR actief relevante thema’s te claimen, ben je niet alleen goed vindbaar op je eigen site, maar ook op externe blogs en nieuwssites. Al je marketing- en salescollega’s zullen blij met je zijn.

Niemand hoeft te kiezen tussen online óf offline PR. Beide zijn voorhanden, dus als organisatie hoef je je niet te beperken. De vergelijking tussen online en offline PR is te complex om in een enkele blog te beschrijven, mijn opsomming is slechts een eerste aanzet.

Heb je nog meer verschillen, laat het weten via de reacties of stuur mij een e-mail.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9