Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers.
Na een paar jaar watertrappelen is het tijd dat contentmarketeers leren een richting in te zwemmen. Het gereedschap: Formats. Daarover gaat het boek ‘Formats, de next step in contentmarketing’. Buis…
Na een paar jaar watertrappelen is het tijd dat contentmarketeers leren een richting in te zwemmen. Het gereedschap: Formats. Daarover gaat het boek ‘Formats, de next step in contentmarketing’.
Buis & Haard (VARA Gids), Help, mijn man is klusser (RTL4), Any Body (Viva); in de grote mensen-mediawereld draait alles om formats. Herkenbare rubrieken. Waarom dan niet in de wereld van contentmarketeers? Waarom blijven veel contentmarketeers zweren bij losse flodder-lijstjes, bij blogs die over van alles maar vooral niets gaan? Waarom geen formats?
De reclamewereld heeft het al jaren gemakkelijker. Het draait om campagnes. Wie in de reclame gaat, weet dat ‘ie campagnes moet bedenken. Die kun je op honderd verschillende manieren uitvoeren, maar het blijft een campagne.
Wie de afgelopen jaren het vakgebied contentmarketing heeft gevolgd, zal zich terecht hebben verwonderd over de immense hoeveelheden me-too-content die zijn geproduceerd. Zonder ook maar enig houvast, of enige herkenning voor de ontvanger (laat staan een heldere koppeling met het merk dat verantwoordelijk is voor de content).
Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers. Althans, zo zou het moeten zijn.
Nieuw boek over formats in contentmarketing:
In het boek ‘Formats’ gaat het om de vraag hoe je bouwt aan formats. Je leert formatteren. Hoe ga je van ‘iets met vrouwen en klussen’ naar een serie met een helder format?
Opvallen lukt alleen als de consument content herkent. Los zand-strategieën blijken zelden te werken. Je kunt een keer raak schieten. Met een hilarisch blog, een superinformatieve video of zelfs een Facebook-update die viral gaat. Storytelling-technieken kunnen een beetje helpen, maar de waarheid is dat het vertellen van een bijzonder verhaal rondom het merk slechts weinig merken gegeven is. We zijn niet allemaal een Apple, waar de halve marketingwereld achteraan loopt in de hoop hun eigen ‘Why?’ te vinden.
De kans op succes is vele malen groter als je een spot-on format ontwikkelt. Dat helemaal bij je merk past én bij je doelgroep. Een goed format gaat lang mee. Het behoedt je voor het bewandelen van zinloze zijpaden. Het geeft jou als afzender en maker structuur. Het geeft houvast aan je doelgroep.
Er zijn slechts twee voorwaarden waaraan moet worden voldaan om succesvol te zijn:
- Het moet wel een goed contentformat zijn.
- Het moet gemaakt zijn in het belang van de kijker/gebruiker.
Twee simpele voorwaarden. Maar o zo moeilijk om je er aan te houden. Als je als marketeer iets wilt leren van de mediawereld – en in dat wereldje begeef je je met contentmarketing – dan is het dat je pas succesvol bent als je een heldere belofte doet aan je kijker of lezer. Een format geeft houvast.
Een groot voordeel van een helder format is dat je jezelf dwingt om keuzes te maken. En je klant weet wat hij kan verwachten.
Koop het boek via: