07 aug 2014 / LVB

Vijf tips om van je YouTube-kanaal een succes te maken

Wil je dat je video’s populair worden? Dat is zeker te doen. Wil je snel heel veel geld verdienen? Gaat je op korte termijn niet lukken. YouTube-bekendheid is namelijk moeilijk….

LVB

Wil je dat je video’s populair worden? Dat is zeker te doen. Wil je snel heel veel geld verdienen? Gaat je op korte termijn niet lukken. YouTube-bekendheid is namelijk moeilijk. Wees in ieder geval zeker van jezelf, probeer het niet te hard, maar wees interessant. Wie weet heb je goud in handen. Deze vijf tips helpen je in ieder geval op weg.

1. Keuzes, keuzes, keuzes – Voordat je gaat beginnen aan je nieuwe YouTube-kanaal moet je een aantal keuzes maken. Vind iets dat voor je werkt, ga gamen, maak een parodie van een populair nummer, maar vooral: hou het bij jezelf.

2. Stel jezelf een aantal vragen – Waar ben ik uniek in? Hoe zorg ik ervoor dat ik mensen aan het lachen, huilen of zelfs boos krijg? Elke emotie die je oproept in je video’s is waardevol.

LEES MEER: YOUTUBE INZETTEN? DE TWEE BELANGRIJKSTE LESSEN EN TIPS!

3. Je doelen – Vind je publiek, weet wat ze interessant vinden en wat jullie gemeen hebben. De “community” wilt worden vermaakt, ze willen zich herkennen in de presentator en het format. Dat ben jij en je idee dus. De dingen jij meemaakt en waar je je mee bezig houdt zijn sleutel.

4. Bedenk van te voren een afwisselend onderwerp – Dit kan het lezen van je fanmail zijn op je tweede afspeellijst, ga een challenge aan, probeer er actuele grappen in te verwerken. Maar probeer zoveel mogelijk op je eerste idee verder te werken. Hier zijn mensen nou eenmaal voor op je kanaal gekomen. Geef ze er meer van maar op een andere manier.

LEES MEER: HET VERSCHIL TUSSEN TV EN ONLINE VIDEO

5. Show me the money – Heb je nou een redelijk succesvol kanaal maar verdien je er niet zoveel mee? Vroeger werd je er door de YouTube-community op afgerekend als je gesponsorde video’s uploadde. Dit is tegenwoordig geen issue meer als je maar authentiek blijft. StukTV, met 500.000 kijkers, is ook steeds meer met commerciële items aan het werken. Wees dus niet bang om gesponsorde items te maken zolang je maar ‘je gezicht’ behoudt. Oftewel, verander niet compleet van stijl. Doe wat je altijd deed en waardoor je überhaupt succesvol werd. Daarnaast biedt YouTube zelf ook genoeg advertentiemogelijkheden zoals instream pre-rolls en advertenties naast je video.

Tip: Een genuanceerde vorm van het commercieel laden van je YouTubeplatform is alleen je kanaaltrailer verkopen. Dus al je video’s zijn redactioneel van jou. Behalve je kanaal trailer die bij elk bezoek loopt. Daarin kun je schaamteloos een blikje frisdrank promoten. Nog een tip: Laat je sponsor per view betalen. No cure no pay.

CHECKLIST: 15 MANIEREN OM MEER VIEWS VOOR JE YOUTUBE VIDEO TE KRIJGEN

Als laatst
Waar het om draait is simpelweg helpen, vermaken of inspireren. Meer niet. Zoek naar die elementen die jouw specialisme nog specialer maken. Denk goed na over je kanaal en vind iets waarmee je mensen boeit. Ben je geen geniale presentator? Maakt niet uit. Dat kan ook je kracht zijn. Zelfs als je geen talent hebt kun je een programma presenteren. De voorbeelden zijn er genoeg, ook op TV.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
10