17 jun 2014 / LVB

Vier tips waardoor je online content nog beter wordt gelezen

Hartstikke mooi zo’n contentsite. Maar het levert je niets op als je doelgroep je niet wil of kan vinden. Je kunt wél degelijk lezers naar je platform trekken, ze daar…

LVB

Hartstikke mooi zo’n contentsite. Maar het levert je niets op als je doelgroep je niet wil of kan vinden. Je kunt wél degelijk lezers naar je platform trekken, ze daar houden en dus je verhaal overbrengen. Hoe? Nou, zó: met deze vier lessen die ik heb geleerd als redacteur van contentplatform Foodbrigade.

Wat in ieder geval niet slim is: blind afgaan op je ‘papierenmagazineredacteurenkennis’. Schrijven voor web is absoluut anders dan schrijven voor een magazine. Wat sowieso slim is: je artikelen laten aansluiten bij de behoefte van je doelgroep, elk artikel ook slim via social media verspreiden en de SEO van je website en artikelen op orde brengen. En verder, doe dit:

1.    Maak direct je punt
De what’s in it for me moet al in de kop en intro helder zijn. Op de meeste homepages is – naast beeld – niet veel meer zichtbaar dan een kop en intro, die de lezer moeten laten doorklikken. Op basis daarvan (en van het beeld daarbij) klikt je lezer of klikt hij niet.

2.    Creëer voldoende instapmomenten
Zorg dat ook de snel scrollende lezer op meerdere plaatsen in je tekst kan landen. Zie dit als je kaders, dus gebruik prikkelende tussenkoppen. Gebruik puntsgewijze of numerieke opsommingen. En vergeet geen beelden of video’s te embedden die wat toevoegen aan de tekst. Begeleid ze daarnaast met informatieve bijschriften. En pas op bij de vraag-antwoordinterviews. Gebruik vragen die los van andere vragen en antwoorden te begrijpen zijn (dus niet alleen: ‘hoe?’ of ‘waarom’).

3.    Voeg interne links toe (ook om een andere reden dan Google-vindbaarheid)
Linkbuilding biedt meer voordelen dan de vindbaarheid van je artikel via Google verbeteren. Zo kan een minder gelezen artikel profiteren van het succes van ‘topcontent’. Dit doe je door op relevante momenten in je tekst een hyperlink in te voegen naar een ander artikel met eenzelfde onderwerp. Bijvoorbeeld: na een alinea over ‘verbouwen’ verwijzen naar een artikel met verbouwtips. Olievlekeffect!

4.    Staar je niet blind op doelcontent
Sex sells. Wat plattere content (seks , sentiment, beroemdheden) sluit misschien niet één, twee, drie aan bij je doelstellingen of bij wat je wil uitstralen. Maar het is een effectieve manier om – via social media – extra en nieuwe bezoekers naar je site te krijgen. Zij komen door slimme verwijzingen in het artikel vervolgens óók bij de paradepaardjes uit. Kortom, niet alle content hoeft inhoudelijk top te zijn, het gaat erom dat de basis van je site goed is.

Meer tips? Ik lees ze graag!

Sjoerd Jansen is content marketeer bij LVB Networks en redacteur van horecaplatform Foodbrigade.nl.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
5