28 sep 2011 / LVB

‘Verder kijken dan smaak’

Wat is het beste relatiemedium van Nederland en Vlaanderen? Op 17 november weten we het. Coen Huibers, bladenmaker bij LVB Networks, jureert mee. Je zit namens LVB Networks in de…

LVB

Wat is het beste relatiemedium van Nederland en Vlaanderen? Op 17 november weten we het. Coen Huibers, bladenmaker bij LVB Networks, jureert mee.

Je zit namens LVB Networks in de jury van de Grand Prix Customer Media. Wat is dat precies?

Coen: ‘Een vakprijs voor het beste bedrijfsmedium. Uitgereikt door de twee belangrijkste vakorganisaties op het terrein van relatiemedia: Smin en Logeion. Met de vakprijs hopen we als professionele makers van bedrijfsmedia het vakgebied – onszelf dus – uit te dagen nog mooiere, effectievere, betere customer media te maken.’

Customer media?

Coen: ‘Ja. Er lijkt, vooral aan opdrachtgeverskant, een consensus te ontstaan dat dit de term is die de lading dekt van wat “ons soort bureaus” maken. Maar als je het gewoon bedrijfs- en/of relatiemedia wilt noemen, of ‘owned’ media; prima.’

Wanneer is een medium wat jou betreft een goed medium?

Coen: ‘Ik zou het in elk geval breder willen trekken dan “een medium”. Het gaat erom welke organisatie het meest onderscheidend/verrassend/effectief haar doelgroepen – personeel, klanten of anderen – weet te bereiken via content. Dat kan via traditionele dragers – blaadjes dus – via e-mail of social media, via non-spot tv… Het kan periodiek of vierentwintig uur per dag online. Het kan via tekst of video, virals of testimonials, games of polls et cetera. Het is allemaal een vorm van content, en als het bijdraagt aan de communicatiedoelstellingen van de organisatie, is het wat mij betreft een voorbeeld van goed gemaakte relatiemedia.’

Laten we de vraag dan anders stellen: waaraan moet goede content voldoen? Wat is je geheime tip?

Coen: ‘Tja, dan trap ik toch een paar open deuren in en kom ik met termen als “relevant” en “waardevol”. Google op ‘how to create great content’ en de succestips vliegen je om de oren. Op zichzelf is een goed artikel, een goed blog, een pakkende foto, een duidelijke video maken niet het allermoeilijkste. Wat moeilijk is, is om op de juiste plaats, bij de juiste gelegenheid en op het juiste moment de juiste contentvorm te kiezen. Als je weet dat de mediaconsumptie van je doelgroep bestaat uit Hart van Nederland, Actueel en Voetbal International, dan sla je met je prachtig gemaakte glossy met hoogstaande journalistieke achtergrondstukken de plank behoorlijk mis.’

Hoe zie je jouw rol in de jury?

Coen: ‘Dat sluit aan bij mijn laatste opmerking. Ik zal steeds teruggaan naar de essentie: wat is de ultieme bestaansreden van dit medium? We moeten verder kijken dan een mooie vorm, een scherpe inhoud of een indrukwekkende functionaliteit. Verder dan eigen smaak – voor vakgenoten soms best lastig. Dat zal mijn inbreng zijn.’

Volg Coen op Twitter

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4