Van racen op het circuit tot de Efteling: Coloplast lanceert vervolgcampagne ‘Mijn eerste keer met stoma’
Een stoma: iedereen kan er op een dag een nodig hebben. Jong of oud. Het is iets ingrijpends, maar het hoeft je leven niet te beperken. Met deze gedachte ontwikkelden LVB en Coloplast Nederland vorig jaar de campagne ‘Mijn eerst keer met stoma’, waarin echte stomadragers hun ‘eerste keren met stoma’ deelden.
Nu is de campagne terug met een seizoen 2, waarin content creator én stomadrager Ricardo de Koning samen met andere stomadragers verschillende ‘eerste keren met stoma’ beleeft.
De campagne bracht vorig jaar veel teweeg. De persoonlijke verhalen van vijf uiteenlopende stomadragers bracht het gesprek onder mede-stomadragers online op gang. Zonder twijfel stond vast dat er een tweede seizoen zou komen. Met dezelfde campagneboodschap (‘ook mét stoma kun je alles doen wat je wil’), nu meer gericht op de jongere doelgroep. Daarvoor zijn we in dit keer nog een stapje verder gegaan, door stomadrager Ricardo letterlijk uiteenlopende ‘eerste keren met stoma’ te laten ervaren.
Vijf afleveringen, vijf eerste keren
In een videoserie wordt stomadrager Ricardo de Koning, op zijn socialmedia-kanalen beter bekend als Crohnieblog, op sleeptouw genomen door verschillende stomadragers. In iedere aflevering onderneemt hij een activiteit die hij nog nooit eerder mét stoma heeft beleefd. Voor hem dus letterlijk zijn ‘eerste keer met stoma’. De activiteiten in de serie variëren van toffe, extreme uitjes zoals racen op het circuit van Zandvoort tot alledaagse dingen zoals in een achtbaan of sporten.
Het doel? Laten zien wat je wél allemaal kunt met een stoma en hoe empowering het kan zijn om het weer te kunnen doen. In de video’s gaan Ricardo en de stomadragers ook met elkaar in gesprek over drempels en gevoelens die je kunt ervaren én hoe je hiermee om kunt gaan. Voor stomadragers, door stomadragers. Maar wél met een hoge entertainmentwaarde, waardoor het ook voor naasten van de doelgroep en andere geïnteresseerden fun content is om naar te kijken.
De pasvorm maakt het verschil
Dat is ook de afdronk in deze vervolgcampagne die LVB ontwikkelde samen met Coloplast Nederland, marktleider op het gebied van innovatieve stomazorg. Goed passende producten, die naast praktische en esthetische voordelen ook zorgen voor meer zekerheid en vertrouwen, maken namelijk het verschil in hoe je je leven als stomadrager kunt leiden.
Naast de videoserie (awareness), bestaat de campagne uit hulpcontent met tips, interviews en product reviews die op verschillende online en offline wijzen worden gedistribueerd gedurende het jaar. Alle content landt op de overkoepelende campagnesite mijneerstekeermetstoma.nl.
Bekijk de eerste aflevering, waarin Ricardo en Liesette Braams racen op het circuit van Zandvoort, hieronder of hier op de campagnesite.