26 apr 2013 / LVB

Van 1 nieuwtje 15x content maken

Zit je krap in content voor je site? Onmogelijk. In één nieuwtje zit vaak stof voor het vijftienvoud. Lekker voor de leesbaarheid, goed voor SEO, optimaal effect.     Wees zuinig op…

LVB

Zit je krap in content voor je site? Onmogelijk. In één nieuwtje zit vaak stof voor het vijftienvoud. Lekker voor de leesbaarheid, goed voor SEO, optimaal effect.    

Wees zuinig op feiten (+ 3 stukjes content)
Maak je een nieuws- of persbericht? Behandel dan nooit méér dan een feit per keer. Je feit krijgt zo de ruimte die het verdient, terwijl je bericht lekker kort, duidelijk en dus leesbaar wordt. Daar houdt je lezer van. Het wordt alleen maar verwarrend als je drie verhalen tegelijk probeert te vertellen.

Wees scheutig met stijlvormen (+4 stukjes content)
Elk nieuwtje kun je uitwerken in een reeks verdiepende stijlvormen. Publiceert je organisatie bijvoorbeeld een onderzoeksrapport? Zorg voor een overzicht – ‘Alle conclusies op een rij’. Verzorg een doorwrochte analyse. Wat moeten klanten doen met jullie bevindingen? Geef ze een lijstje met tips . Hoe komt zo’n onderzoek tot stand? Deel het onderzoeksproces in een logboek.

Geef er gezichten bij (+3 stukjes content)
Gebruik de diversiteit in je organisatie. Elke medewerker beheerst een andere stiel en heeft een ander perspectief op hetzelfde nieuwsfeit. Terug naar dat onderzoeksrapport. Laat je directeur het ‘grote verhaal’ vertellen, laat je specialist bloggen over een minuscuul maar fascinerend detail en vraag je accountmanager in een column de vertaalslag maken naar de klant (‘Ik merkte in de praktijk al bij klanten dat…’). Elk perspectief is relevant en ligt in het verlengde van de ander. Je klant krijgt bovendien een mooi beeld van de kennis in je organisatie.

Ga verder dan tekst (+3 stukjes content)
Als het gaat om tekst, kun je het ‘grote verhaal’ van je directeur maar beter kort houden. Na 300 woorden haakt het gros al af. Maar dat betekent niet dat je de helft van het verhaal hoeft weg te gooien. Laat bijvoorbeeld eens een camera meelopen. Met enig montagewerk kun je het beeldmateriaal verwerken tot illustratieve video’s, terwijl je de geluidsopname kunt inzetten als podcast. Heb je veel feiten en cijfers tot je beschikking? Maak een infographic waarin je alle gegevens in een context plaats. Gemakkelijk te delen via social media en goed vindbaar te maken in Google.

Vraag om respons (+2 stukjes content)
Lekker zenden is prima. Maar wie óók respons krijgt, kan nog veel meer zenden. Betrek daarom steeds je bezoeker bij je content. Vraag hem in een poll naar zijn mening. Laat die poll dan geen stille dood sterven, maar gebruik de gegevens om nieuwe berichten te genereren. Krijg je een leuke reactie van een klant op je rapport? Gebruik zijn visie dan als klantcase.

Van een stukje content vijftien stukjes content maken is een kwestie van economisch omgaan met je bronnen. Twijfels? Stuur je nieuwsbericht naar me op en ik geef je vijftien ideeën terug.

Tim Jansma is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4