23 aug 2011 / LVB

Teksten per strekkende meter uit India

Content produceren, dat was toch creatief werk? Content produceren. Een creatief ambacht? In India denken ze daar anders over. Bedrijven konden al van alles outsourcen naar India. Geef de specificaties door…

LVB

Content produceren, dat was toch creatief werk?

Content produceren. Een creatief ambacht? In India denken ze daar anders over.

Bedrijven konden al van alles outsourcen naar India. Geef de specificaties door en ze programmeren uw crm-pakket of ze doen uw administratie op afstand.

En sinds kort zetten ze uw websites tjokvol met content. Of die content relevant is, laat ik in het midden.
Maar content is, zo laat de markt zien, in feite een commodity. Net zoals boekhouden routineus werk is. En het programmeren van software.

Gezien mijn achtergrond (journalistiek) en mijn werkgever (LVB Networks) zou ik nu moord en brand moeten schreeuwen. Want content produceren is een creatief ambacht, dat slechts tot volle ontplooiing komt na het nuttigen van voldoende drank en het lezen van stapels boeken.

Maar ik vrees dat die Indiërs het best goed zien.

De basiscontent voor veel ondernemingen is een kwestie van degelijk, routineus werk opleveren. Het is niet allemaal even creatief. Maar het is werk dat nu eenmaal moet worden verzet.

Goede content levert een onderneming ontzaglijk veel op. Online tel je als bedrijf niet of nauwelijks mee als je je basiscontent niet op orde hebt. Je bent dan slechter vindbaar en speelt geen rol in actuele thema’s.

Basiscontent moet gewoon goed zijn. En vooral: goedkoop. Het is volkomen onzinnig om heel ingewikkeld te doen over dit soort content. Logisch dat ze in India daar graag een goede boterham mee denken te kunnen verdienen.

Maar bovenop die basiscontent – corveecontent, voor wie onbeleefd wil zijn – hoort wel een lekkere, opvallende contentsaus. Briljante ideeën, briljant uitgevoerd. Content die opvalt en iets positiefs doet voor je merk. Content die een versnelling in de merkbekendheid en een verbetering van de merkperceptie bewerkstelligt.

Dat soort content kun je niet per strekkende meter bestellen in India.

Aart Lensink is creatief directeur bij LVB Networks, het grootste bureau voor contentmarketing in Nederland

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9