10 jan 2013 / LVB

Tekst vergeten, beeld onthouden

72 uur na het zien van een video kan 58 procent van de kijkers de inhoud nog reproduceren. Bij tekst is dat 10 procent. De nieuwe generatie is visueel ingesteld….

LVB

72 uur na het zien van een video kan 58 procent van de kijkers de inhoud nog reproduceren. Bij tekst is dat 10 procent.

De nieuwe generatie is visueel ingesteld. Niets nieuws onder de zon. Ouderen lezen nog relatief vaak teksten, jongeren (zeg: iedereen onder de veertig) absorberen beeld beter dan tekst. En niet zo’n klein beetje ook, blijkt uit onderzoek.

Drie etmalen ná het bekijken van een video weet meer dan de helft van de kijkers (58 procent) de inhoud na te vertellen. Bij tekst gaat het om 10 procent. De rest is gewoon vergeten dat de tekst bekeken is en, als ze het nog weten, heeft geen flauw idee meer wat ze hebben gelezen. Best schokkend. Voor mensen die zich bezighouden met videomarketing én met de productie van teksten, zoals bij LVB Networks, een nogal relevant onderzoek.

LEES MEER: GRATIS WHITEPAPER – BEGINNER’S GUIDE VIDEOMARKETING

Overigens gaat het bij video om een gemiddelde. Wie een man in pak voor de camera zet die de cliché’s aaneen rijgt, die zal niet bij die 58 procent gaan behoren. Wie daarentegen een opvallende visuele boodschap creëert, zal beter worden onthouden. Dus alleen de keuze voor video is niet voldoende. Je wilt behoren tot de groep best onthouden video’s.

Over onderzoeksresultaten is het vaak goed twisten. Want van wie komen dit soort cijfers nou? De site Videomarketinginsights heeft onlangs nog wat onderzoeken naast elkaar gelegd. Een aantal van de resultaten:

– Forbes Insights: gemiddeld bekijkt 65% van de zakelijke beslissers de website na het zien van een video en 59% van de zakelijke beslissers verkiest het bekijken van een video boven het lezen van een tekst.

– Wharton School: een goed geproduceerde video vergroot aankoopbeslissingen met 72% ten opzichte van een drukwerkbrochure, omdat mensen video’s 6 tot 1 de voorkeur geven ten aanzien van een statische website.

– Mindlab International: Het menselijk brein werkt effectiever wanneer informatie wordt beoordeeld op een visuele manier in plaats van een presentatie in cijfers en woorden. Mensen onthouden 4,5 procent meer informatie wanneer ze die hebben binnen gekregen via visuele tools. Overigens had dit onderzoek betrekking of visuele softwaretools.

– MIT Neuroscientist: beelden (statisch) met mensen zijn het meest memorabel.

– Harris Interactive: 51% van de online videokijkers (US, 18-44 jaar) zoekt meer informatie over het merk bij het noemen van een nieuw product in een video en 58% daarvan die merken volgen op social media, bekijken ook een geposte video van dat merk.

– Virtue: Facebook-videoberichten zijn 27% meer efficiënt dan tekst.

– Forrester Research: 60% van webtraffic komt van online video.

– Albert Mehrabian: een boodschap bestaat uit 7% content, 38% tone of voice en 55% lichaamstaal.

– Online Publishers Association: van de 80% van de mensen die een online video advertentie bekeek, ondernam 46% actie. 22% bezocht de gerelateerde website, 26% zocht naar meer informatie, 15% bezocht het bedrijf en 12% kocht het product uit de advertentie.

Van Aart Lensink, creatief directeur van LVB Networks 

 

 

 

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
7