17 nov 2014 / LVB

‘Soms zullen we verkeerde keuzes maken’

Sligro kiest met Foodbrigade voor een ‘inspirerend helpen’-strategie. Het werd beloond met liefst vier nominaties voor de Grand Prix Content Marketing. Vier vragen aan Jeroen Mariën, e-commerce manager bij Sligro….

LVB

Sligro kiest met Foodbrigade voor een ‘inspirerend helpen’-strategie. Het werd beloond met liefst vier nominaties voor de Grand Prix Content Marketing. Vier vragen aan Jeroen Mariën, e-commerce manager bij Sligro.

Als je kijkt naar Foodbrigade, dan lijkt dat een volwassen medium te zijn. Hoe vanzelfsprekend is een contentmarketingstrategie zoals je die met Foodbrigade voert voor een bedrijf als Sligro?
‘Vanzelfsprekender dan je denkt. Als je het vanuit oogpunt van innovatie bekijkt. We hebben onlangs de Piet Heyn SMA Award ontvangen, een beloning voor onder andere innovatief ondernemerschap. Dat innovatieve ondernemerschap zie je ook terug op contentgebied. We willen als Sligro vooral een partner zijn, in plaats van alleen maar een leverancier. Dat betekent ook dat je open en eerlijk moet zijn.’

‘De mentaliteit hier in Veghel is: ga maar doen. De organisatie vertrouwt ons. Nee, dat betekent niet dat iedereen automatisch alle transparantie omarmt. Maar dat geldt eigenlijk voor alles. En soms zullen we ook de verkeerde keuzes maken. Maar we máken tenminste keuzes. Waar we van leren. Zo verbeteren we continu en breiden we onze contentmarketingstrategie steeds meer uit.’

‘Het is overigens nog helemaal niet zo eenvoudig om in een markt waarin over het basisproduct – eten! – al heel veel fantastische content te vinden is, een duidelijk eigen en onderscheidende lijn te kiezen. Daar zit wat mij betreft de toegevoegde waarde om zo’n traject samen met een externe partij in te gaan. Die denkt veel meer vanuit media en relevantie voor doelgroepen.’

Wat vind je de belangrijkste winstpunten na een jaar Foodbrigade?
‘Dat we al binnen een jaar redelijk gevestigd zijn. Mediawetten leren dat het vaak zeker een jaar of drie duurt voordat je als merk echt staat en herkend wordt. Maar wij krijgen nu al uit de markt terug, vooral in de contacten met chefs in het hogere segment, dat zij Foodbrigade kennen. Sterker, dat ze het volgen én dat ze het waardevol vinden dat onze content gaat over hoe je als horeca-ondernemer zakelijk slimmer kan worden. Iemand als Jord Althuizen zegt fan van Sligro te zijn en dat dit onder meer met Foodbrigade te maken heeft. En sterrenkok Erik van Loo laat aan onze redacteuren weten dat hij Foodbrigade iets vindt toevoegen vanwege de insteek van onze interviews.  Dat kun je wel winstpunten noemen.’

Wat frustreert je nog? Waar moet het beter wat jou betreft?
‘Frustratie is wat overdreven. Maar wat we met elkaar als grote uitdaging zien, is hoe en waar je nu de volgende stap zet. We hebben in een jaar zo’n 150.000 bezoekers op de site gehad en via social hebben we meer dan een half miljoen horecaprofessionals weten te bereiken. De engagement daar is meer dan goed. De volgende stap zou zijn om nog beter af te bakenen wie van deze groep echt onze ‘harde kern’ is, en vervolgens erin slagen om met content aantoonbaar waardevol voor hen te zijn. Stap één was betrokkenheid te creëren onder chefkoks en horeca-ondernemers en herkend te worden. Dat is meer dan gelukt. Stap twee is om vanuit die gerealiseerde engagement tot duurzame relaties te komen.’

Wat betekent het voor jou dat ‘de markt’ Foodbrigade vier nominaties toekent voor de belangrijkste prijzen in contentmarketing?
‘Dat is natuurlijk fantastisch. Het is uiteraard nooit een doel geweest, maar het feit dat dit nu gebeurt, is wel een erkenning voor de keuzes die we gemaakt hebben. Een erkenning voor de strategie, maar ook voor de kwaliteit van de uitwerking. Het meest trots ben ik op de nominatie voor ‘Beste Inhoud’. Dat is op voordracht van de jury zelf, uit ál het ingezonden werk. Dat zegt dus echt iets over het niveau dat we hebben weten te bereiken. Ja, daar hebben we al een klein glaasje champagne op gedronken in Veghel.’

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9