09 feb 2015 / LVB

De ROI van contentmarketing: hoe onderbuikers en wiskundigen daarover verschillen

Contentmarketing is nét echte marketing. En dat betekent dat – hoe jong en pril sommigen dit vakgebied ook vinden – er gewoon terugverdiend moet worden. Maar hoe bereken je die…

LVB

Contentmarketing is nét echte marketing. En dat betekent dat – hoe jong en pril sommigen dit vakgebied ook vinden – er gewoon terugverdiend moet worden. Maar hoe bereken je die ROI van contentmarketing?

Seth Godin, toch een soort Godfather van de permission marketing (en dus van contentmarketing), publiceerde op 6 februari een stuk waarmee hij alle KPI hunters tot de orde roept. Uitgerekend op de dag waarop een levendige discussie over de ROI van contentmarketing plaatsvond ten kantore van Ricoh. Seth samenvattend en parafraserend: ‘Je wilt met contentmarketing waardevol zijn in de relatie. Dat doe je niet als je werkelijk iedere stap naar de kassa laat leiden.’ Maar dat is wel wat gevraagd wordt, zo lijkt het.

Contentmarketing = cash?

Iedere geïnvesteerde euro moet iets tastbaars opleveren. KPI’s die bij voorkeur in euro’s te kwantificeren zijn. Eenvoudige economische logica. Want dat was zo ongeveer de conclusie van een levendige discussie die begon met een blogpost van Cor Hospes en eindigde in een heus offline event afgelopen vrijdag in ’s Hertogenbosch. Onder leiding van Bram Koster en ten overstaan van een deskundigenpanel met o.a. Suzanne de Bakker, Stef Heutink, Jan Willem Alphenaar, Ronald Voorn en Edwin Vlems werden ruim honderd toegestroomde vakbroeders letterlijk gedwongen kleur te bekennen aan de hand van prikkelende stellingen.

Dit is de ROI van contentmarketing volgens Ricoh

Gastheer Ricoh trapte dankbaar af en maakte indruk met een inkijkje in de marketingstrategie. Kort en goed: contentmarketing is voor hen niet meer dan een onderdeel(tje) in de uitgebreide mix die wordt ingezet met maar één hoger doel. De afdeling Marketing moet qualified leads genereren voor Sales. Aan de verkoopcollega’s de taak de leads te benaderen en tot klant te maken. Ricoh presenteerde zich daarmee als levend voorbeeld van tastbare en meetbare ROI van alle marketing, inclusief contentmarketing. En de toon was gezet.

Over de stelling ‘Ik weet exact welke ROI mijn contentmarketing oplevert’

99% van de zaal was het ermee oneens. Alleen Herman Couwenbergh wist het wel, die doet aan niets anders dan contentmarketing en al zijn klussen en projecten zijn daar dus naar te herleiden. De crux zit hem natuurlijk in het woordje exact. Hoe exact is exact? Zoals in meer stellingen ging de discussie deze avond helaas meer over semantiek (Wat verstaan we dan onder het begrip ROI?) dan over de uitgangsvraag zelf.

Over de stelling: ‘Contentmarketing is net zo effectief (of ineffectief) als klassieke marketing’

Hier werd het interessant. Voer voor contentmarketingadepten die het hier niet mee eens waren. Vincent Visser, die afstudeert op deze these, diende hen van repliek. Er is kennelijk een wetenschappelijke onderbouwing die de stelling bevestigt. Ik kan me daar wel een voorstelling van maken: om mijn vrouw te verleiden ging ik opgepoetst en wel in mijn mooiste kleren (klassieke marketing) met haar uit, luisterde goed naar haar, hielp en inspireerde haar (contentmarketing) en zie daar mijn ROI: een fijne relatie (en twee bloedjes van kinderen).

Conclusie: contentmarketing is just one of the guys

Terug naar de conclusie van de vrijdagmiddagdeskundigen: de exacte ROI van contentmarketing is weliswaar lastig te bepalen, maar dat ontslaat contentmarketeers (en bureaus) niet van de verplichting om zich af te laten rekenen. Contentmarketing leent zich uitstekend om subdoelen te stellen en te bereiken die in dienst staan van de overall marketing doelen. Contentmarketing heeft geen uitzonderingspositie, maar is just one of the guys. Quote van de dag: ROI is geen metric maar een mindset.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4