28 nov 2011 / LVB

Is print aan een revival bezig?

Sak van den Boom verwacht, of eigenlijk hoopt, op een revival van print. En met hem talloze collega’s uit de wereld van customer media. Het intro van zijn stukje op customermedia.nl…

LVB

Sak van den Boom verwacht, of eigenlijk hoopt, op een revival van print. En met hem talloze collega’s uit de wereld van customer media. Het intro van zijn stukje op customermedia.nl geeft al aan waar het bij hem, en velen met hem, mis gaat. In Saks lokale boekhandel is het druk. Dus print is populair. Sterker, print zal sterker uit de huidige strijd komen. Een strijd waarin print lijkt te worden gemangeld door digitale media.

De observatie in de boekhandel is een klassieke onderbuikanalyse. Mensen gaan op dat punt vaker de fout in. Ze lopen op zaterdag door de winkelstraat. Man, man, wat een drukte. En dat noemen ze recessie!

En toch is de middenstander aan het einde van de dag ontevreden. De kassa is minder gevuld dan anders.

Zo gaat het dus ook met print. Het lijkt nog heel wat, die volle kiosken. Maar wie de cijfers bekijkt ziet geen enkele, maar dan ook geen enkele aanleiding om te denken dat print aan een revival bezig is.
Een halvering van de krantenoplagen in een generatie, een halvering van de gedrukte jaarverslagen in vier jaar. Noem dat maar een revival.

Sak nuanceert overigens in zijn stuk. Slow reading heeft de toekomst. Of in elk geval een toekomst. Wat dat precies met print te maken heeft, ontgaat me dan weer. In het weekend kan ik heerlijk langzaam lezen in tal van kranten en magazines. Online, welteverstaan. Op mijn mobieltje. Lange opiniestukken van econoom Paul Krugman in de New York Times. Ik lees urenlang mooie essays van mijn favoriete dode schrijvers. Langzaam. Slow reading.

Zullen we eens ophouden print de hemel in te prijzen. Dat heeft print niet nodig. Kranten en magazines zijn ontzettend mooie producten. Maar het zijn, als het goed is, vooral merken. Contentmerken. En daar blijft inderdaad altijd behoefte aan bestaan.

Mijn broer werkt in de laatste papierfabriek die Nederland nog telt. Als je écht wilt weten hoe het gaat met de revival van print, bel hem even. Hij heet Bart.

Aart Lensink

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9