21 sep 2015 / LVB

PR-geheimen: zo creëer je nieuws

E-mailattenderingen van de Tweede Kamer; daar zijn wij van PR heel blij mee. Deze en nog drie PR geheimen om nieuws te creëren. Inspelen op de actualiteit is één ding….

LVB

E-mailattenderingen van de Tweede Kamer; daar zijn wij van PR heel blij mee. Deze en nog drie PR geheimen om nieuws te creëren.

Inspelen op de actualiteit is één ding. Nieuws voor je klant creëren is een tweede. The next level. Nogal wiedes dat je als dierenwinkel iets met Dierendag doet. Maar hoe word je de eerste die hondenbezitters kan waarschuwen voor nieuwe regelgeving die kauwspeeltjes een stuk gevaarlijker maakt? Ga d’r maar aan staan:

  • Je moet weten wat er speelt in het vakgebied van je klant.
  • Je moet weten wat nieuwswaardig is en wat niet.
  • Je móet weten waar je nieuwshaakjes kan ophalen.

Als nieuws koffie zou zijn en jij de handelaar, dan zou je op de plantage in Ecuador moeten rondstruinen en niet in de Perla-filterkoffiefabriek. Je zou aan het begin van de nieuwsketen moeten staan. Dus niet op Z24.nl of Followthemoney. Eerder op plekken waar de gemiddelde internetter zich niet zou vertonen. En dan bedoel ik niet de persoonlijke travelblogs of Surinaamse receptenwebsites. Denk eenvoudiger. Denk logisch.

Weet waar je moet zoeken

Het is te frustrerend om de loopgraven van het internet lukraak te doorzoeken. Obscure sites genoeg, maar er zitten maar acht uur in een dag en er zijn productievere manieren om haakjes te vinden. Daarom heeft iedere adviseur zo zijn bronnen. Sleutel: laat het nieuws naar jou toe komen.

Dit zijn vier van mijn eigen pareltjes. Een tipje van de sluier. Waarmee iedereen aan de voorkant van de actualiteit kan staan:

  1. E-mailattenderingen van de Tweede Kamer

Transparantie. Stokpaardje van de Tweede Kamer. Wij van PR zijn daar uiteraard heel blij mee, anders kreeg ik mijn dagelijkse e-mailnotificatie niet. Je kunt je op de site abonneren op verschillende vaste en tijdelijke commissies. Zo krijg ik de nieuwsbrief van de commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid een keer per week, en die van Economie dagelijks. Weet je altijd wat er op de agenda staat zodat je er namens je klant of werkgever op kunt inhaken.

  1. De Politico-nieuwsbrieven

De journalisten van Politico zijn roemrucht in de VS. Ze hebben meermaals een schandaaltje blootgelegd. Sinds een paar maanden klinkt het frisse journalistieke geluid ook in Europa. Op de Amerikaanse site kun je je inschrijven op specialistische nieuwsbrieven: bijvoorbeeld eHealth, Cybersecurity of Agriculture. De Europese versie biedt een algemene nieuwsbrief over ontwikkelingen in het parlement. Relevante Europese regelgeving: check.

  1. nl

De nieuwsbrief van Rechtspraak.nl is ontzettend handig als je het hebt over ontwikkelingen in de jurisprudentie voor al je klanten of je organisatie. Het biedt een overzicht van de noemenswaardige uitspraken die de Nederlandse regelgeving constant tweaken. Voor wie zijn huiswerk doet, levert dit haakje na haakje op.

  1. Open Data

Soms kun je nieuws ook echt zelf maken. Dan weet een klant iets te vertellen dat hartstikke interessant is, maar waar geen actuele aanleiding voor is of de harde data om je bericht op te baseren, ontbreekt. In zulke gevallen bieden de openbare databanken nog wel eens uitkomst. CBS Statline, EU Eurostat, Google Trends en zelfs sociale media staan bomvol data die je kunt gebruiken om een trend zichtbaar te maken. Met een beetje statistieke handigheid, staat hetgeen je klant of collega vertelt meteen een stuk steviger.

Haakje gevonden? Dan begint het echte ambacht. Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je hulp nodig om verder invulling te geven aan je haakje? Neem dan gerust contact op!

Annick Heit, PR & social media adviseur bij LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4