01 mei 2013 / LVB

Pienter met Pinterest

Het sociale prikbord Pinterest is niet meer weg te denken tussen de socialmedia-iconen op mijn iPhone. Ik ben zelf niet mega-actief met plaatjes ‘prikken’ op het prikbord, maar zoek regelmatig…

LVB

Het sociale prikbord Pinterest is niet meer weg te denken tussen de socialmedia-iconen op mijn iPhone. Ik ben zelf niet mega-actief met plaatjes ‘prikken’ op het prikbord, maar zoek regelmatig naar originele beelden van dingen die mij interesseren. Lekkere gerechten, mode, kapsels en design. Ik ben op zoek naar dingen die ik graag wil hebben, eten of doen. Je zou kunnen zeggen dat het succes van Pinterest in een bepaald opzicht te maken heeft met hebzucht van gebruikers.

Het medium combineert social bookmarking met beeld en dat is leuk. Met mij vinden inmiddels 25 miljoen Pinterest-gebruikers dat. Dit zijn niet allemaal individuele, hebzuchtige mensen zoals ik, maar ook bedrijven. Want sinds november 2012 is het ook mogelijk om een zakelijk account te maken. Je kunt er vergif op innemen dat het aantal zakelijke gebruikers ook dit jaar blijft groeien. Hoe je als bedrijf Pinterest pienter zakelijk inzet? Ik denk dat je met deze tips een eind komt.

Tip 1. Maak een zakelijk account aan
Stap één is het aanmaken van het speciale business account. Om aan te tonen dat je eigenaar bent, verifieer je hierna jouw website of webshop.

Tip 2. Zorg voor een goede vindbaarheid (SEO)
Voeg sleutelwoorden, hashtags, categorieën, beschrijvingen en URL’s toe aan de ‘pins’. Product verkopen? Hang er dan een prijskaartje (prijstag) aan. Let op: één prikbord waar je alle pins op plaatst, werkt niet. Gebruik dus verschillende prikborden en voeg hier een categorie aan toe.

Tip 3. Wees origineel
Plaats unieke, mooie, grappige en opvallende beelden. Van foto’s, infographics tot aan video. Beelden die mensen willen pinnen en ‘repinnen’. Ja, ook op Pinterest moet je jezelf onderscheiden.

Tip 4. Deel niet dezelfde content als op andere social media
Geef de doelgroep een reden om regelmatig naar jouw Pinterest-profiel te gaan. Plaats dus niet dezelfde content als op Facebook en Twitter. En plaats met regelmaat content waarmee je een belevingswereld rondom jouw merk creëert. Repinnen is toegestaan, maar niet te vaak.

Tip 5. Organiseer een winactie
Laat deelnemers stemmen op een producten door te repinnen en een reactie achter te laten. Het product dat het meest gerepint is, wordt onder de repinners verloot. Degene met de leukste reactie ontvangt een prijs.

Tip 6. Gebruik widgets en buttons
Plaats gemakkelijk een pin- of follow-button op jouw website of webshop. Met de ‘profile widget’ laat je jouw laatste dertig pins zien.

Tip 7. Zorg voor interactie
Repin, like en reageer op pins van andere gebruikers. Je zult zien dat je meer volgers en repins in return krijgt.

Tip 8. Check de herkomst van een pin
Er staat veel spam op Pinterest. Check daarom voordat je repint eerst de bron. Want zelf spammen, dat willen we natuurlijk niet!

Tip 9. Plan je pins
Zet de pinkraan niet vol open, maar verspreid je pins over de dag. Zo worden volgers niet overspoeld met content en zien zij met regelmaat jouw content voorbij komen. PinGraphy helpt hierbij. Gebruik Google Analytics om te zien wie via Pinterest op jouw site terecht is gekomen.

Sabina van der Hoeven is projectredacteur bij contentmarketingbureau
LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9