13 mrt 2015 / LVB

Persberichten in Google News: 5 dingen die je nu op je online persomgeving moet doen

Google laat binnenkort persberichten in Google News zien. De (meestal) weggestopte perspagina van je bedrijf kan daardoor straks veel traffic zien. Dat is mooi. Niet alleen om je persbericht te…

LVB

Google laat binnenkort persberichten in Google News zien. De (meestal) weggestopte perspagina van je bedrijf kan daardoor straks veel traffic zien. Dat is mooi. Niet alleen om je persbericht te laten zien, maar ook om alle andere content onder de aandacht te brengen. Deze 5 dingen moet je daarvoor nu meteen gaan doen voordat Google persberichten gaat tonen in hun nieuws-sectie.

1. Voeg links naar andere content toe vanuit je persbericht
Het eerste en meteen de belangrijkste stap die voorlichters en PR-professionals met hun webteam moeten bespreken is het opnemen van contentlinkjes in hun persberichten. Relevante content die door een bedrijfsredactie zijn geschreven kunnen tussen alinea’s worden vermeld. Wij doen het nu op contentplatformen zoals Foodbrigade om lezers dieper de content in te zuigen.

2. Zet direct een lead captureformulier in je persbericht om leads te binden
Een tweede belangrijke gevolg is dat we direct leads kunnen binden met persberichten. We adviseren klanten vaak om een whitepaper te schrijven over het onderwerp van het persbericht. Ook baseren wij vaak ons nieuws op een onderzoeksrapport. Bied, om leads aan je te binden, de whitepaper direct vanuit het persbericht aan, Vraag in ruil daarvoor enkele gegevens van de geïnteresseerde downloader via een lead capture formuliertje. De gegevens van de downloader gaan direct je database in.

3. Nu echt: maak infographics voor meer site traffic op de lange termijn
De effectiviteit van meegestuurde infographics neemt af omdat veel redacties liever zelf een infographic maken. Begrijpelijk. De move van Google creëert echter een kans om je ‘saaie’ en feitelijke persbericht op een lekkere, grafische manier toe te lichten. En doordat er meer verkeer op je perspagina komt, worden je infographics beter bekeken. Google zal dit ook zien en de infographics waarschijnlijk hoger terug laten komen in zoekresultaten. En dat is weer goed voor het long-tail zoekverkeer op je site.

4. Plaats Social Media streams bij je persbericht
Eigenlijk een ‘no-brainer’, maar plaats streams van relevante social-accounts. Je kunt ervoor kiezen om bij het persbericht een stream te plaatsen van, bijvoorbeeld, mensen die het nieuws verspreiden. Op de overzichtspagina kan een stream komen te staan van de bedrijfstwitter of een link naar LinkedIn. Ook dit geeft weer extra verdieping en een kans om de likes of volgers van je social-accounts te verhogen.

5. Plaats video’s over het onderwerp
Nee, niet het videopersbericht. Blij dat dat een stille dood is gestorven. Maar het maken van een relevante video over het onderwerp waar het persbericht over gaat is altijd goed. Een interview met de woordvoerder waar nog iets meer duiding in wordt gegeven kan een mooie toevoeging zijn. Bijkomend voordeel: goed bekeken video’s worden hoog geplaatst in de zoekresultaten van Google. Een mooie kans om op de lange termijn profijt te hebben van een persbericht.

 

Dit blog is eerder verschenen op Communicatie.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8