24 sep 2011 / LVB

Oei, ik groei! is gewoon een goed verhaal

Van boek naar totaalconcept. Ruim twintig jaar was Oei, ik groei! een boek. Een succesvol boek. In een paar jaar tijd is Oei, ik groei! uitgegroeid tot een merk dat…

LVB

Van boek naar totaalconcept. Ruim twintig jaar was Oei, ik groei! een boek. Een succesvol boek. In een paar jaar tijd is Oei, ik groei! uitgegroeid tot een merk dat op talloze platforms, inclusief televisie, te vinden is.

Frans X. Plooij, gedragsbioloog, ontwikkelde de voor ouders bekende sprongetjes-theorie inmiddels bijna een kwart eeuw geleden. Zijn bevindingen vonden hun weg in een boek. Dat werd een bestseller. Kosmos Uitgevers  (overigens ook een klant van LVB Networks) verkoopt jaarlijks tienduizenden exemplaren. De dochter van Frans, Xaviera Plas, bouwde het merk verder uit. Met cursussen, een magazine en een succesvolle website. www.oeiikgroei.nl

Merken profiteren

Om de stap naar televisie te zetten – een grote wens van Frans Plooij – is voortgebouwd op de relatie die Oei, ik groei! toch al had met merken als Nestlé, Fischer Price en Intertoys. De merken profiteren van Frans’ kennis en inzichten en hebben producten doorontwikkeld op basis van zijn adviezen. RTL had interesse om de eerste reeks uit te zenden.

Het op elkaar laten aansluiten van de verschillende behoeften en wensen van de merken áchter het tv-programma, de wensen en eisen van de eigenaren van het merk Oei, ik groei! én de wensen van de kijker (en dus van de zender) was en is een gecompliceerde uitdaging. Het is gelukt een programmavorm te vinden die extreem goed scoort in de doelgroep van moeders van 20-34 jaar.

Communicatiewensen en inhoud

De basis van het format wordt gevormd door inhoudelijke gesprekken die Frans voert met vaders en moeders. Zij leggen hun ervaringen voor. Frans verschaft de ouders inzichten. Vanuit die kern van het programma zijn er elementen toegevoegd waarin specifieke communicatiewensen van de merken achter het programma zijn uitgewerkt, zoals de voedingstips van Nestlé en de spelinzichten van Fischer Price. De kijker kan het allemaal waarderen.

Tijd vooruit

Het boek, het programma, de cursussen, diverse websites en via social media; het merk Oei, ik groei! is op steeds meer plekken te vinden. De grootste uitdaging? Het bewaken van de kernwaarden van het merk. De vraag naar informatie blijkt enorm. De merken die zich aansluiten bij Oei, ik groei! zullen dat doen omdat ze vinden dat ze passen bij het gedachtengoed van Oei, ik groei! En of ze zichzelf nu terug zien op tv, in print, met videosnacks of in het aloude boek, dat maakt niet meer uit.

Is het concept crossmediaal? Is het transmediaal?

Maakt dat uit? Oei, ik groei! is gewoon een goed ‘verhaal’ dat zich op tal van plaatsen en in meerdere vormen laat vertellen. Het is een merk dat met z’n tijd is meegegaan en zelfs z’n tijd vooruit is.

LVB Networks is producent van Oei ik Groei. Het programma is sinds 4 september gedurende acht weken wekelijks te zien op RTL4, op zondagochtend om 10.25 uur.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4