25 sep 2013 / LVB

Help! Google Analytics verstopt m’n zoektermen!

Sinds gisterochtend kunnen marketeers niet meer in Google Analytics zien op welke zoektermen bezoekers op hun websites zijn binnen gekomen. Waar je vroeger kon zien of mensen op je site…

LVB

Sinds gisterochtend kunnen marketeers niet meer in Google Analytics zien op welke zoektermen bezoekers op hun websites zijn binnen gekomen. Waar je vroeger kon zien of mensen op je site binnenkwamen via ‘vaatwasser stinkt’ of ‘onfris luchtje afwasmachine’, staat daar nu ‘Not Provided’. Oorzaak: Google versleutelt nu al het organische zoekverkeer. Wat nu?

De ‘not provided’-actie staat niet op zich

Google heeft steeds minder op met SEO. Sinds een vorige update waren de gebruikte woorden in je tekst bijvoorbeeld al wat minder relevant geworden, en het aantal likes of shares van je content juist meer. Vorige maand verving Google bovendien zijn Keyword Tool door een alternatief waar veel minder nuttige informatie uit kwam, tenzij je bereid bent om geld te steken in advertenties. Bij LVB Networks zien we sinds augustus op de vele sites die we in beheer hebben een duidelijke toename in het aantal ‘not provided’-zoektermen (zie grafiekje hieronder). Slagroom op de taart is dus dat sinds gisterochtend zoekwoorden volledig afgeschermd lijken te zijn.

Wat zijn de gevolgen?

Hoewel de exacte stormschade nog moet blijken (het duurt zo’n 48 uur voor de volledige gegevens binnen zijn), is één ding zeker: dit is slecht nieuws voor contentmakers die zich in hun content vooral laten sturen door veelgebruikte zoektermen. Zij kunnen nu niet meer zien welke content ze moeten creëren om in te kunnen spelen op die zoektermen . Met als gevolg dat, als je inzet op de ‘verkeerde’ termen, je minder toevallige passanten je site binnentrekt.

Jammer voor de contentmaker of marketeer zul je wellicht denken. Maar ook de sitebezoeker is niet per se beter af. De verandering betekent namelijk ook dat sites potentieel slechter van kwaliteit kunnen worden omdat sitebeheerders minder zicht hebben op de behoeftes van hun gebruikers. En dus minder goed hun content daarop kunnen afstemmen. Dat komt de relevantie van hun content voor hun doelgroep niet ten goede. En er stonden al zo veel kattenfilmpjes op internet.

Hoe ontdek je aan welke informatie zoekers behoefte hebben?

Nu je voor je SEO-activiteiten niet meer kunt terugvallen op de analytics rapportages, moet je de informatiebehoefte van je doelgroep op andere manieren achterhalen. Hier een paar ideeën:

  • De termen die worden ingevuld in het zoekveld van je eigen site
  • Fora die over het vakgebied van je klant gaan
  • #dtv en #durftevragen op twitter (wel een beetje 2010)
  • Op quora.com, goeievraag.nl etc. kijken
  • Op bol.com / amazon.com kijken bij de boeken over dit vakgebied
  • Sites bekijken die naar je eigen site terug linken
  • Gebruik maken van de keyword tools van andere zoekmachines als Microsofts Bing.com – ook al worden die minder gebruikt.

Conversie van bestaande content, landingspagina’s en e-mails wordt nog belangrijker

Omdat je minder effectief op de contentbehoeftes van bezoekers kunt inspelen, moet je rekening houden met lagere bezoekersaantallen. En dus moet je als contentmarketingexpert meer uit het bestaande sitebezoek halen. Dat moet zo snel mogelijk het ecosysteem ingezogen worden met goede content, om te voorkomen dat je ze uit het zicht verliest. En dát betekent weer…

  • …dat de content die achter een aanmeldformulier zit nóg waardevoller moet zijn
  • …dat landingspagina’s geen bezoekers weg laten lekken (en dus getest moeten worden)
  • …dat e-mails nóg aansprekender worden (en dus getest moeten worden)
  • …dat blogs de bezoeker nóg beter moeten linken naar eerdere blogposts
    • …en aan moeten zetten tot een vervolgactie
  • …dat externe distributie en links via gastblogs, social media, persberichten indien mogelijk, etc. nóg belangrijker worden (hier vast een tutorial over hoe je een Facebook bedrijfspagina opzet)

SEO is zojuist een stuk ingewikkelder geworden. Is dat erg. Nee. Tenminste: als je gewoon goede content hebt. Keigoede content wordt namelijk nóg belangrijker. En dus is deze verandering voor SEO’ende contentmakers een nét iets minder groot probleem dan voor contentmakende SEO’ers.

Auteur: Gerben Bossenbroek
Adviseur Contentmarketing

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4