Nieuwe baan voor journalisten De Pers
Onvermijdelijk maken vrijwel alle journalisten van wijlen De Pers de overstap naar branded journalism. Ze gaan schrijven, twitteren, video’s maken en andere vormen van content creëren voor bedrijven. Hetzelfde ambacht,…
Onvermijdelijk maken vrijwel alle journalisten van wijlen De Pers de overstap naar branded journalism. Ze gaan schrijven, twitteren, video’s maken en andere vormen van content creëren voor bedrijven. Hetzelfde ambacht, maar dan nét even anders. Lees de blogpost van Aart Lensink.
Wel of geen doorstart? Die vraag hield de inner circle van zichzelf journalist noemend Nederland enige tijd bezig. Welnu, een doorstart in welke vorm dan ook is kansloos. Veel interessanter is de vraag waar de Pers-journalisten over een paar jaar werken. Het antwoord: ze doen, op een enkele uitzondering na, hetzelfde redactionele werk, maar dan voor bedrijven.
Jammer hoor, het einde van De Pers. Prachtige krant. Maar als de mediabureaus een pact sluiten en je niks gunnen, is het over. Heel begrijpelijk dat heel veel mensen nog lang willen mopperen, terugblikken en mijmeren. Maar laten we even vooruit kijken. Wat komt er terecht van de journalisten die ooit de wereld dachten te gaan verbeteren via hun eigen krant?
Hun toekomst staat min of meer vast. Statistisch gezien is het onvermijdelijk dat twee Pers-redacteuren definitief in de horeca belanden (voor of achter de bar). Een of twee junior-redacteuren belanden in een callcenter. Maar ik wil het vooral hebben over de rest, de negentig procent die gaat werken in het bloeiende vakgebied van customer media en content marketing.
Dat klinkt wellicht nog een beetje weinig inspirerend voor de ex-De Pers-redacteuren. Branded journalism klinkt voor hen misschien iets sexier. Of zelfs bedrijfsjournalistiek. Die term bestaat weliswaar, maar er is geen misleidender term dan bedrijfsjournalistiek. Als je binnen een bedrijf werkt en stukjes mag schrijven, maak je gebruik van redactionele technieken om je boodschap te verpakken. Maar helaas: de baas is de baas. Je mag de baas interviewen, je mag hem of haar kritische vragen stellen. En aan het eind bepaalt de baas wat er wordt gepubliceerd. Het zou raar zijn als het anders zou zijn. Dus journalistiek met de bijbehorende associaties (scoops) kun je uit het hoofd zetten.
Negentig procent gaat vrijwel zeker aan de slag in branded journalism.
Ze gaan de komende tijd werken voor bedrijven om daar verder te gaan met stukjes tikken, twitteren, video’s maken, content cureren (ja, ze leren allemaal nieuwe hippe termen) en alles wat er nodig is om te publiceren. Mogelijk vanuit bureaus, als zzp’er of vanuit het publicerende bedrijf zelf. Of de ex-Pers-redacteuren het willen of niet, ze worden content marketeers.
Er voltrekt zich namelijk een revolutie. Overal ter wereld hebben uitgevers het moeilijk. Hun rol in veel uitgeefsegmenten is volkomen uitgespeeld. De informatiebehoefte wordt ingevuld door bedrijven, die zelf uitgeven, en bloggers die om uiteenlopende redenen méér en vaak betere content maken, omdat ze beter zijn ingevoerd, gemotiveerder zijn of een eigen commercieel belang hebben.
Simpel voorbeeldje dicht bij huis. Sanoma had vroeger het florerende journalistieke blad Grasduinen. Dat heet nu Roots en haalt met veel pijn en moeite een oplage van 30.000 exemplaren. Natuurmonumenten, geen bedrijf maar een vereniging, geeft in hetzelfde segment ook uit. Het magazine heet Puur Natuur. Oplage: 600.000. Roots is ten dode opgeschreven. Net als Tip Culinair ooit, nadat Allerhande namens Albert Heijn gas gaf.
Bij Allerhande en andere receptenmagazines van bedrijven zijn tal van branded journalism-banen te vergeven. Bladenmakers, journalisten, tekstschrijvers; dáár ligt de toekomst.
Waar vroeger Bizz, onder de vlag van Reed Business, journalistiek bedreef, is er nu het blad Eigen Bedrijf van ‘uitgever’ Kamer van Koophandel. Hoge oplage, goede budgetten, prima advertentiebezetting. Daar kan Reed Business niet tegenop concurreren.
Waarom bedrijven zo graag uitgeven? Omdat consumenten zo ontzettend graag vermaakt en geïnformeerd worden. Dus je geeft ze als bedrijf iets waar ze wat aan hebben, iets wat ze graag lezen en waar ze over praten. En het bedrijf ziet toe, springt online af en toe bij, praat eens mee en bouwt aan een prachtige relatie met al die consumenten.
Mooi dat al die De Pers-redacteuren straks deel uitmaken van de mooie wereld van branded journalism. Wees welkom!
Van Aart Lensink
LVB Networks